Serveringsbrett kan bli lojalitetsbygger

Kjedene får nå presentert et patentert serveringsbrett som kan gjøre slutt på foreldremarerittet med barn som griser med mat og drikke i bilens baksete.

Publisert
Handy Tray – her en prototyp av kaffebrettet – er Kjetil Christoffersens åttende patent. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Til alt overmål er brettet velegnet som lojalitetsbygger.Konsept- og produktutvikleren og gründeren heter Kjetil Christoffersen og er fra Drammen. Han har tatt patent på serveringsbrettet Handy Tray, som er skreddersydd for takeaway-måltider.

CM Invention AS

Christoffersen er partner i CM Invention AS, som står for kommersialiseringen. Han er i full gang med presentasjonen av oppfinnelsen for de store kjedene og andre mulige brukere, som viser positiv interesse. Brettet kan faktisk bli en lojalitetsbygger ved at det enkelt spesialtilpasses en meny og den matemballasjen som brukes, påtrykt merkevarens logo og profil. Men enn så lenge er brettet «nøytralt»: De åpne rommene for mat- og drikkebeger pluss tilbehør er basert på standardstørrelser.

En kanskje like interessant variant er kaffebrettet. En tredje et brett for flysetet. Men er det ikke bare for noen hver å lage kopier?

– Nei. Ideene basert på grunnelementene i patentet, er det ikke bare stjele, selv om brettene ser ut som enkle columbi egg. Patentet beskytter også produksjonsopplegget globalt, poengterer Kjetil Christoffersen. Det er nødvendig fordi patentet innbefatter både enkel og komplisert teknologi: Hele konseptet (løfte- og supportsystemet) er beskyttet, og altså ikke bare produktet. Det vil derfor være mulig å utvikle andre produkter med samme system, som da automatisk også vil være beskyttet – f. eks. flysetebord, kaffebrett, bord trange foodcourts I kjøpesentre, i togkupeer, bord på båter – bare for å nevne i fleng.

Kommer til å bli en kjempehit, mener gründeren

– Men er markedet modent for disse brettene?

– Du aner ikke, Handy Tray kommer til å bli en kjempehit! Blant annet er personer relatert til verdens største leverandører til flyselskap og flyplasser presentert produktet og er over seg av begeistring. Det gjelder både Handy Tray som løst spisebrett og versjonen integrert i flyseter.

God nok profil og design? – SNØ Design har stått for konsept-/tjenestedesign-fasen, samt det meste av produktdesignet. Det er blitt veldig bra; de er meget profesjonelle.

– Responsen så langt?

– Det er gjennomført til dels store brukerundersøkelser under hele utviklingsarbeidet, fram til at brettene nå er klare for produksjon. Tilbakemeldingene har vært veldig gode fra både potensielle forbrukere og ikke minst potensielle distributører og samarbeidspartnere, opplyser Kjetil Christoffersen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS