Du er her

Selskapslokaler i Slogum Tors rike

De fleste forbinder Slogum Gård med travsport, men de siste årene er det ikke hester, men matlaging og servering som har tatt over hegemoniet på gården.
Av ct_admin
Publisert 30.07.2007 08:00

 

Eier Astrid Eggen Johnsrud startet selv Gjestestuene på Slogum Gård noen kilometer unna Lillestrøm i 1998. Siden 2001 er driften leid ut til andre.

Slogum Tor og hans mor Slogum Tora, begge vinnere av en rekke storløp, er blitt legendariske hester i norsk travsport. Slogum Tor, som ble trent av den velkjente hopperen Lars Grini, har nå vært død i 30 år, men selv de fleste som ikke har noen interesse for travsport, har hørt om akkurat den travhesten.

Akkurat det akter både eiere og drivere å bruke for alt det er verdt i markedsføringen.

Nye drivere

- Jeg drev selskapslokalene selv i tre år, men siden 2001 har Sigurd & Haakon AS (Sigurd Karlstad og Haakon Esplo) stått for driften. De har videreført mine visjoner på en utmerket måte, sier Eggen Johnsrud:

Astrid Eggen Johnsrud forteller til Horeca at dagens leietakere, som står bak driftsselskapet Sigurd & Haakon AS, skal gi seg 31. desember 2007. Nye utfordringer venter de to, og nå er derfor Eggen Johnsrud på let etter nye leietakere fra årsskiftet.

Selskapslokaler

Merkevarenavnet Slogum Gård skal assosieres med et sted med god mat og hygge i en hjemmekoselig atmosfære, i innbydende og fredelige landlige omgivelser preget av

herregård og hest. I hovedbygningen kan vi fortsatt beskue en del av samlingen av premier og klenodier fra hesteavlens storhetstid.

- I dag er det selskapslokaler og kurs- og konferansetilbudet som lokker. Vi ønsker velkommen både til små og store grupper til ulike arrangementer. Foruten velkomponerte og varierte menyer, kan vi by på ingredienser som landlige og historiske omgivelser, nydelig utsikt, frisk luft, stillhet og en personlig atmosfære. Vårt mål er å gi de besøkende enten det er i fritid eller arbeid et berikende og inspirerende opphold langt fra byens stress og mas, fremholder Eggen Johnsrud.

Stort potensial

- Med vår beliggenhet har vi et stort nedslagsfelt. Bedriftsmarkedet er vanskelig, men med skjerpet markedsføring av både vår beliggenhet, våre fasiliteter og den spesielle atmosfæren så er dette et sted med utviklingsmuligheter. Med det innarbeidede navnet som gården har, er mye allerede gjort. Alle som kommer hit har hørt om Slogum, sier Haakon Esplo (36) og Sigurd Karlstad (30), som har drevet stedet de siste seks årene.

De har satset på en variert meny - sånn midt på treet prismessig, og har blant annet tatt i bruk lokale råvarer.

Catering

- Stedet har etter hvert fått et godt renommé og vi har fått skryt for maten. Du lager liksom ikke noen hamburgersjappe av et slikt sted, sier Esplo.

De har også utvidet geskjeften i form av cateringvirksomhet, noe de har stor tro på som attåtnæring også i tiden som kommer.

- I fjor var det cateringbiten som ga best avkastning for oss, og det utgjorde om lag 20 prosent av den totale omsetningen. Den har vi bygd opp fra grunnen, og det har gått bedre og bedre, konstaterer de to, som har hatt en heltidsansatt kokk i tillegg til seg selv i Gjestestuene, som har mellom 7000 og 8000 gjester i året.

Fakta Gjestestuene Slogum Gård

Etablert: 1998 (hovedbygningen er oppført omkring 1850).

Eier: Astrid Eggen Johnsrud.

Lokalisering: Ved Leirsund fire kilometer fra Lillestrøm, en kilometer fra E6 (Skedsmokorset), 20 minutters biltur til Karl Johans gate i Oslo sentrum og til Gardermoen.

Fasiliteter: Selskapslokaler, kurs- og konferanselokaler, cateringvirksomhet.

Areal: 165 kvadratmeters grunnflate. To etasjer. Serveringsmuligheter i begge etasjer.

Kapasitet: Ca. 100 spisegjester.

Overnatting: Nei

Omsetning: Ca. 3,4 millioner kroner i 2006.

Webside: www.slogum.no