Du er her

Scandic skal fremme idrettsglede

Scandic oppfordrer unge idrettsutøvere til å stå imot press og være seg selv. Sammen med idretten skal hotellkjeden fremme mangfold og inkludering i norsk idrett.
Av Redaksjonen
Publisert 24.09.2019 08:31

Adm. direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold peker på at hotellkjeden hver dag arbeider for å skape mangfold og inkludering blant både medarbeidere og gjester.

– Press og utenforskap er også en utfordring i idretten. Det vil vi i Scandic gjøre noe med. Som stolt sponsor av norsk idrett ønsker vi å dyrke en idrett der alle kan føle seg hjemme, uavhengig av kjønn, gren eller nivå, sier han.

Skal bidra til økt mangfold

Mangfold og inkludering har lenge vært blant Scandics kjernesaker. Sammen med Norges Idrettsforbund, Norges Håndballforbund og Norges Skiforbund har Scandic derfor utviklet kampanjen «Vær deg selv», som skal vise unge utøvere at de kan drive med idrett uten å bekymre seg for hvor gode de er, hvordan de ser ut, eller om de har det nyeste og beste utstyret. Sammen med noen av landets største idrettsprofiler skal kampanjen bidra til et felles løft for en inkluderende idrettshverdag for alle.  

Viktig for Scandic

Sponsorsjef i Scandic, Cathrine Kleven Svendsen peker på at sport er en viktig del av Scandic.

– Gjennom vårt samarbeid med idretten ønsker vi å fremme utøvere på alle nivåer. Det betyr at vi heier på en idrett der alle kan føle seg hjemme. Grasrota er det viktigste vi har i norsk idrett, og den må vi ta vare på, sier hun.  

Tine Birkeland, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Scandic, setter stor pris på responsen og engasjementet som idretten har vist for dette.     

Som ekte idrettshelter og forbilder har de en enorm kraft, og her tør de å vise sårbarhet og engasjement langt utover hva som er hverdagskost.  

Idrettsglede for alle

Idrettspresident Berit Kjøll, mener det er på høy tid at mangfold og inkludering settes på agendaen i store og små idrettsmiljøer rundt om i Norge, og er svært glad for å ha med Scandic på laget.

– Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) arbeider for at alle mennesker får like muligheter til å utøve og oppleve idrettsglede ut fra sine ønsker og behov. Vi skal synliggjøre nulltoleranse for juks, ekskludering og utenforskap i idretten, sier hun

Synlig kampanje

Kampanjen skal være godt synlig på utendørsplakater og digitale flater, i annonser, i sosiale medier og på egen hjemmeside. Her skal Scandic oppfordre unge idrettsutøvere til å stå imot press og til å være seg selv.

Med seg på laget har de kjente håndballspillerne som Stine Brede Oftedal og Bjarte Myrhol samt langrennsløperne Ingvild Flugstad Østberg og Therese Johaug.

(Pressemelding)