Du er her

Scandic setter søkelys på miljø under Arctic Race of Norway

Torsdag 15. august gikk startskuddet for sykkelrittet Arctic Race of Norway. Som offisiell samarbeidspartner til Arctic Race of Noway vil Scandic sette miljø i fokus og inviterer lokalbefolkningen med på søppelplukking langs løypa og en grønnere grillfest i Narvik når Nord-Norges største sportsbegivenhet arrangeres.
Av Redaksjonen
Publisert 15.08.2019 15:02


Foto: Scandic Hotels

– Vi er veldig stolte over å ha vært med som samarbeidspartner til Arctic Race of Norway siden 2016. Sykkelrittet har blitt et samlingspunkt i Nord-Norge og bringer mye glede til lokalsamfunnene. Det er noe vi ønsker å støtte. Som Nord-Norges største hotelloperatør er vi samtidig opptatt av hvordan vi sammen kan bidra til å bedre miljøet og minske klimautslipp på lokalt nivå. Under årets sykkelritt har vi derfor et ekstra stort fokus på å ta vare på miljøet, sier administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold.

Scandic er den største hotelloperatøren i Nord-Norge med 20 hoteller i landets tre nordligste fylker. Med det følger også et bærekraftsansvar for lokalmiljøene de er en del av, ifølge Steen-Mevold.

– I Scandic har vi jobbet målrettet med miljøtiltak i over 25 år. Vi har en ambisjon om å være bransjeledende innen bærekraft, et engasjement vi også tar med oss inn i våre partnerskap. I Scandic tar vi både idretten og miljøet på alvor, og Arctic Race of Norway er en fantastisk arena for å løfte frem begge deler.

Kick-startet Arctic Race of Norway med «plogging»

For å kick-starte Nord-Norges største sportsbegivenhet inviterte Scandic til «plogging» sammen med Thor Hushovd på Scandic Vestfjord Lofoten i går. Initiativer hvor folk flest kan være med å redde miljøet er i vinden som aldri før, og denne mosjonsformen, som kombinerer jogging med søppelplukking, bidro til en frisk og meningsfull start på dagen.

– Tross vær og vind ble dette en fantastisk start på årets sykkelritt. Vi ville lage et positivt arrangement for lokalbefolkningen, og synes det er ekstra stas at vi fikk med Thor Hushovd på laget. I dag er det duket for nok en ryddeaksjon, denne gangen på Sundklakkbrua sammen med et lokalt håndballlag fra Team Lofoten, forteller hotelldirektør på Scandic Vestfjord Lofoten og Scandic Svolvær, Gunhild Elisabeth Laundal.

I tillegg til ryddeaksjonene vil Scandic også dele ut gjenbrukbare plukkeposer til heiende tilskuere langs løpya under årets ritt. Prosjektleder i Clean Up Lofoten, Monica Kleffelgård Hartviksen, er svært glad for Scandics bidrag til lokalmiljøet under årets Arctic Race of Norway.

– Vi synes det er kjempeflott at Scandic velger å fokusere på forsøpling under Arctic Race of Norway. Gjennom Clean Up Lofoten har det vært mye fokus på rydding av marint avfall de siste årene. Men så lenge avfall kommer på avveie, vil det komme nytt avfall med havet. Ved å sette fokus på en ren natur, setter Scandic også fokus på at avfall ikke må komme på avveie i utgangspunktet.

Inviterer til en grønnere grillfest i Narvik

For å hedre lokalbefolkningen og folkefesten rundt sykkelrittet gjentar Scandic suksessen fra i fjor og inviterer hele lokalbefolkningen til gratis grillfest i Narvik. Også grillfesten vil bære preg av Scandics miljøfokus under årets store sportsbegivenhet.

– På årets grillfest vil man finne noe for enhver smak, med fokus på det vi mener er viktig i Scandic, nemlig kortreist mat, lokale råvarer i sesong, grønnere, sunnere og mer vegetarvennlige alternativer. Samtidig vil vi ha et stort fokus på matsvinn. Derfor vil restene fra grillfesten kunne kjøpes via restemat-appen Too Good To Go på Scandic Narvik. Dette håper vi blir nok en fantastisk avslutning på folkefesten, sier direktør for mat og drikke i Scandic, Helene Skjenneberg.

Om Scandic og bærekraft

Allerede i 1993 startet Scandic å jobbe målrettet med miljøtiltak. Mer enn 180 Scandic-hoteller i hele Norden har det offisielle nordiske miljømerket Svanen. Som et ledd i arbeidet med bærekraft har Scandic innført en rekke plastreduserende tiltak, og har allerede kuttet forbruket med 50 millioner éngangsforpakninger og 1,3 sugerør i året. Scandic har også innført små og store tiltak for å redusere matsvinn, og har et mål om å kutte hele 20 prosent av matavfallet innen 2020 gjennom initiativet Kutt Matsvinn 2020.

Tidligere i år ble Scandic den første hotellkjeden i Norge til å passere 100 000 sparte måltider gjennom restemat-appen Too Good To Go, og er blant aktørene med flest utsalgssteder i Norge. Også frokosten har blitt mer bærekraftig ved at Scandic nå har utvidet satsingen på veganske, grønne og lokale alternativer på sine frokostbufféer over hele landet.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca