Du er her

Scandic har taklet Rica-oppkjøpet godt

Integrasjonen mellom Rica og Scandic kunne potensielt utfordre Scandic Hotels’ troverdighet i markedet. Men en ny omdømmemåling viser at hotellkjeden vokser mest i ny omdømmemåling.
Av Morten Holt
Publisert 05.01.2016 09:00


Scandic Nidelven er ett av mange hoteller som tidligere var i Rica-porteføljen. (Foto: Morten Holt)

En fersk markeds- og merkevarestudie utført av Opinion viser nemlig at Scandic øker mest på spørsmål om foretrukne hotellkjede i Norge i 2015.

Scandic er svært fornøyde over resultatet, som kommer etter en omfattende integrasjonsprosess der 65 tidligere norske Rica-hoteller ble til Scandic i løpet av høsten 2014 og tidlig 2015.

Har lykkes med oppkjøpet


Svein Arild Steen-Mevold. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

– Integrasjonen mellom Rica og Scandic kunne potensielt utfordret vår troverdighet i markedet. Hvordan ville gjester, ansatte og bransjen oppfatte at Rica ble kjøpt opp av Scandic? Resultatet fra undersøkelsen gir oss en viktig bekreftelse på at vi er på rett vei, og vi har lykkes med å utvikle noe nytt med det beste fra begge hotellselskapene, sier administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold i en pressemelding.

Tatt store markedsandeler


Scandic Elgstua i Elverum har vært en suksess. (Foto: Morten Holt)

Som følge av den vellykkede integrasjonen med Rica har Scandic det siste året tatt store markedsandeler i det norske markedet. Hotellet styrker seg også dramatisk på spørsmål om hvor godt inntrykk man har av hotellkjeden, fra 49 % til 60 % i 2015.

Fremgangen vises spesielt godt på hotellkjedens definerte satsningsområder frokost, kurs- og konferansetilbud (M&E) og service. På flere områder har Scandic passert Thon Hotels og er rett bak Nordic Choice Hotels, heter det i en pressemelding fra Scandic Hotels.

Stor vekst i 2015


Tine Birkeland, markedsdirektør i Scandic Hotels.

Da Opinion presenterte den ferske undersøkelsen fikk Scandic de svarene fra markedet som de har jobbet hardt for helt siden oppkjøpet av Rica ble kjent, men kanskje ikke har turt å snakke for høyt om.

– Vi skal være ærlige og innrømme at vi ikke trodde vi skulle ta så store merkevaresteg på så kort tid etter integrasjonen, sier markedsdirektør Tine Birkeland.

Har gjort mye riktig


Scandic Lerkendal i Trondheim. (Foto: Morten Holt)

Spesielt gledelig synes markedsdirektøren det er at Scandic øker mest på foretrukne hotellkjede, og at de har den største økningen i kunder som anbefaler Scandic til andre av alle hotellkjeder i Norge.

– Det viser at vi har gjort mye riktig i 2015, sier Birkeland, som lover at arbeidet med å vinne gjestenes tillitt og ytterligere forsterke merkevaren fortsetter for fullt i 2016.

Steen-Mevold mener at markeds- og merkevarestudien er en bekreftelse på at hotellkjeden har lykkes med å ivareta det beste fra to verdener det siste året.

– Utfordringen var hvordan vi best kunne integrere Rica i Scandic og skape noe nytt. Vi ønsket å beholde det beste fra både Rica og Scandic, og gjennom integrasjonen skape en tydelig posisjon i det norske hotellmarkedet. Et konkret eksempel er hvordan vi har laget en ny og bedre frokost med et sterkt søkelys på smak, presentasjon og service, sier han.

Ansatte trives i «nye» Scandic

I Scandics årlige interne klimaundersøkelse kommer det frem at også de ansatte opplever integrasjonen som vellykket.

– En av de viktigste indikatorene på om integrasjonen var vellykket eller ei, er hvorvidt alle våre ansatte trives på jobb, er stolte av det de gjør og føler en iver etter å skape positive gjesteopplevelser hver eneste dag. Det er herlig å se at et godt klima internt gir stor effekt på vårt omdømme i Norge, sier Steen-Mevold.

Utdrag fra resultater fra markedsundersøkelse utført av Opinion

Scandic styrker seg dramatisk og øker mest på spørsmål om foretrukne hotellkjede; økning fra 8 % til 15 %. Radisson (Rezidor) og Nordic Choice Hotels ligger over men deres endring er henholdsvis lik null og en reduksjon på 3 prosent.

Scandic styrker avtrykket mest i alle kategorier. Økning på 10 prosentpoeng i renhold, M&E, og service. En økning på 15 prosentpoeng på satsingsområdet frokost.

Nordic Choice Hotels har høyest markedsandel på privatopphold, men Scandic vokser mest. Scandic går fra en markedsandel på 10 % til 16 %. Choice går opp fra 23 til 24 %. Thon Hotels opp fra 15 til 17 % og Radisson ned fra 13 til 10 %.

Scandic øker andelen faste kunder mest i landet fra 10-17 %. Choice øker fra 22 til 23 %, og Thon Hotels står uendret på 14 %.

Scandic har størst økning i kunder som vil anbefale selskapet til andre, fra 24 til 32 %. Nordic Choice Hotels går ned fra 44 til 41 %.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)