Du er her

Scandic bruker bærekraftig engangsservice

Scandic Hotels Norge har inngått en avtale med Greenway-Norge som medfører bruk av bionedbrytelige og komposterbare serveringsprodukter i alle butikker på norske Scandic-hoteller.
Av Morten Holt
Publisert 09.05.2019 10:02


Gründer og daglig leder for Greenway-Norge, Jan-Erik Pavels Smith (til venstre), sammen med avtroppende direktør for mat og drikke i Scandic Hotels Norge, Morten Malting.

Greenway-Norge fikk som første aktør i verden Svanemerket engangsservise med sin Naturesse palmebladserie i desember 2015.

Tar miljøansvar

– Her tar Scandic Norge virkelig et miljøansvar, mener gründer og daglig leder for Greenway-Norge, Jan-Erik Pavels Smith, og fortsetter:

– Scandics hoteller får nå tilgang til vårt sortiment av bionedbrytelige og komposterbare miljøvennlige engangsserveringsprodukter av typen Naturesse, noe som viser at hotellkjeden tar bevisste miljøvalg også på dette området.

– En slik sentral og omfattende avtale betyr svært mye for oss i Greenway-Norge, og sender signaler til bransjen som vi er veldig takknemlige og ydmyke for. Scandic Norge blir den største kunden som går inn på et totalkonsept, påpeker Pavels Smith.

Avtalen kan utvides

Det er avtroppende direktør for mat og drikke i Scandic Hotels, Morten Malting, som i flere år har gått i bresjen for å få avtalen i stand.

Hans etterfølger Helene Skjenneberg, som startet i stillingen nå nylig, følger nå opp. Også kjøkkensjef hos Scandic Norge, Morten Hallan, har vært sentral i arbeidet for å få avtalen i boks.


Bildet viser produktene fra Greenway-Norge som nå tas inn hos Scandic Hotels.

Produktene tas inn i den såkalte «shopen» på hvert enkelt hotell, men det er heller ikke utenkelig at produktene også kan tas inn på andre områder.

– Bærekraft i hele verdikjeden

– Det er viktig for Scandic å tenke bærekraft i hele verdikjeden. Det var derfor naturlig at valget falt på et tett samarbeid med Greenway-Norge for å sikre de mest bærekraftige emballasjeløsningene for fremtiden, sier Morten Malting.

– Jeg har fått et solid og positivt inntrykk av både produktene og Greenway-Norge, og ser frem til å presentere produktene i «shopen», samt se på mulighetsområdet, kommenterer Helene Skjenneberg.

Scandic har for øvrig også valgt Staples som logistikkpartner for avtalen.

Gress-ansvarlig hos Staples, Andreas Jenssen Berg, er godt fornøyd med valget, da de kan levere produktene sammen med annet forbruksmateriell, og dermed spare miljøet for transport.

Du kan lese mer om dette i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 3 2019)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca