Du er her

Robotene inntar hotellene

Roboten Hannah vekker oppsikt på Homewood Suites by Hilton i Los Angeles. Hun arbeider hele døgnet, krever aldri lønnspålegg og er like populær både blant ansatte og gjester.
Av Morten Holt
Publisert 08.08.2018 22:22


Foto: Morten Holt

Ring resepsjonen og be om en Cola eller en kald øl. Litt senere, og alltid like punktlig og sikkert, står Hannah klar med serveringen utenfor hotelldøra. Og som gjest trenger du ikke å bekymre deg for om du skal betale tips.

To roboter


Homewood Suites by Hilton på flyplassen i Los Angeles. (Foto: Morten Holt)

Hun kjenner hver eneste krok og krik på hotellet – bedre enn de fleste andre ansatte, og finner uansett veien – når hun får vite nummeret på hotellrommet.

Hannah, som har utgangspunkt i resepsjonen, har for øvrig en tvillingsøster med samme navn, men hun står til lading inne ved restauranten i hotellet.

Også hun er klar med en gang en gjest i en av de 12 etasjene ønsker noe, være seg om det er en flaske med drikke, snacks, en tannbørste, nytt håndkle eller en shampoflaske.

Da tar hun «beina» tatt, gir andre gjester klare signaler om at «her kommer jeg», finner heisen, og er på plass utenfor hotelldøra i løpet av få minutter.

Skal ikke erstatte ansatte


Foto: Morten Holt

– Vi har hatt robotene på plass siden vi åpnet i oktober 2017, og fått meget bra respons fra gjestene. Hun har ikke erstattet noen ansatte, men er et supplement i vår service til vår kunder, forteller assisterende hotelldirektør Rachael Hernandez.

Hun forteller videre at Hannah er en del av resepsjonen. Når det mottas en bestilling, plasseres det ønskede i topplokket på roboten, romnummer og etasje tastes inn, og Hannah setter kursen mot heisen like bortenfor resepsjonen. Når hun ankommer gjesterommet, vil telefonen på hotellrommet automatisk ringe. Inne i roboten er det en sensor, og når hotelldøren tas opp, vil lokket på roboten åpnes automatisk i 60 sekunder – eller inntil gjesten lukker det, forklarer Hernandez.

Som gjest gir hun deg de instruksjoner du trenger, og spør deg også om du trenger noe mer før hun forklarer «I’m heading home».

– Etter utført oppdrag, «ringer» Hannah automatisk heisen, og hun returnerer «hjem», sier Hernandez.

Slår positivt ut


Foto: Morten Holt

Hannah er utviklet og programmert av selskapet Savioke, og modellen heter egentlig Savioke Relay, men har hos Homewood Suites by Hilton fått navnet Hannah.

Der har hun, i tillegg til å være en hjelpende hånd for de ansatte, blitt et svært populært innslag blant gjestene. Og bildene florerer i diverse sosiale medier.

«Undersøkelser viser at høy Tripadvisor-ranking og bilder i sosiale medier gir et hotell høyere belegg og RevPar. Det er her roboten spiller inn; Savioke Relay (Homewood Suites i Los Angeles har gitt henne navnet Hannah), er en magnet for sosiale medier, og inspirerer gjester til å legge ut morsomme bilder, som betyr blest om hotellet», skriver Savioke på sin nettside.

De skriver også: «Over 80 prosent av de ansatte på hoteller med Savioke Relay uttaler at de blir mer effektive og mer fornøyd på jobben. Ved å la roboten gjøre unna en del av jobben, får de ansatte enda mer tid til å skape enda bedre gjesteopplevelser».

Du kan lese mer på Savioke.com

Les mye mer og se flere bilder av hvordan Hannah arbeider i magasinet Horeca (nummer 4 2018, sommernummeret)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her