Du er her

Roboten hjelper deg på hotellrommet

Dette er det første hotellet i verden som lar en robot assistere gjestene på hotellrommet.
Av Morten Holt
Publisert 27.08.2016 10:15


Clarion Hotel Amaranten er det første hotellet i verden der du som gjest får hjelp av en robot. (Foto: Booking.com)

Den nye roboten gjør det mulig for hotellgjesten å søke etter informasjon på en ny måte og få hjelp med oppgaver på rommet. Hotellet har investert i den stemmekontrollerte robotassistent Amazon Echo, også kalt Alexa.

Med stemmekommandoer kan gjesten for eksempel spille sin favorittlåt fra Adele, slukke lyset fra sengen samt stille spørsmål som Alexa kan svare på ved å søke på internett.

I Stockholm


Fra resepsjonen på Clarion Hotel Amaranten. (Foto: Nordic Choice Hotels)

Nordic Choice-hotellet Clarion Hotel Amaranten i Stockholm har som første hotellet i verden installert den stemmekontrollerte robotassistenten Alexa som man sammen med bedriften EdgeDNA har skapt hotellspesifikke funksjonaliteter.

– Jeg er superstolt av at Clarion introduserer et så fantastisk kult konsept. Meg kjent så er vi først i hotell verden med denne løsning. Det skal bli enormt kult å følge mottakelsen fra våre hotellgjester. Og dette er bare første steg i noe betydelig større, sier Henrik Berghult i Clarion Hotels (Senior Vice President)

Kan fjerne informasjonsbrosjyren


Alexa-installasjonen.

Installasjonen er det første leddet i en spennende utvikling der hotellgjesten skal kunne få hjelp med enkle hotelltjenester samt innhente annen allmenn informasjon, kun ved å snakke ut i rommet.

Blant de tjenestene som Alexa i dag kan hjelpe hotellgjesten med finnes blant annet vekking, værvarsel, åpningstider for hotellet samt bestilling av taxi. Ved å installere Alexa, kan Clarion fjerne informasjonsbrosjyren på rommet da man i stedet kan få all informasjon direkte fra Alexa, noe som i dag er unikt.

I første omgang er roboten installert i suiten på hotellet.

Gjestene er positive

«Clarion Hotels har stor tro på stemmetjenesten, og med installasjonen på Clarion Hotel Amaranten er hotellet først ute med å teste dette. Tjenesten vil først og fremst kunne brukes til informasjonssøking, men Clarion vil på sikt øke tjenestene slik at disse kan benyttes på flere deler av hotellet. Tanken er at det meste skal kunne gjøres via Alexa, som å bestille room service, justere belysningen i rommet, samt andre tekniske funksjoner som gjør det enklere for gjesten», heter det i en pressemelding.

Etter installasjonen på Clarion Hotel Amaranten i Stockholm har mottakelsen vært positiv blant gjestene som har prøvd tjenesten.

– Foreløpig har vi installert Alexa i en av våre suiter som et prøveprosjekt. Gjestenes tilbakemelding har vært veldig positiv og vi ser derfor på dette som første steg i vår satsing på denne typen teknikk, sier hotelldirektør Clarion Hotel Amaranten, Erica Lund.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her