Du er her

Reitan-kjeden Pressbyrån kåret til Sveriges beste franchisesystem

Under lørdagens årsgalla i Svenska Franchiseföreningen i Stockholm vant Reitan Servicehandels Pressbyrån den prestisjefylte utmerkelsen Årets Franchisesystem 2007.  
Av ct_admin
Publisert 10.03.2008 22:36

 

Det er den Svenska Franchiseföreningen som arrangerte gallaen for tiende år på rad, og hensikten med prisen er å belønne franchisekjede som har gjort noe unikt og som øker lønnsomheten.

- Vi deler ut prisen for å gi oppmerksomhet til systemer som utvikler seg, og som er lønnsomme for både franchisegivere og franchisetagere, uttaler Karin Kisker som er leder for Svenska Franchiseföreningen.

Juryen motiverer utvelgelsen på følgende måte:

"Med en historie fra begynnelsen av 1900-tallet har systemet i dag rundt 300 butikker over hele Sverige. Med fornøyde og godt betalte franchisetagere gir dette systemet franchising et positivt ansikt utad. En franchisegiver som konstant forbedrer sin kvalitet og som har fokus på den viktigste verdigrunnlaget: "Kunden er vår største sjef".

Glad Reitan

Administrerende direktør og eier for Reitan Servicehandel, Magnus Reitan, er svært glad for den svenske prisen:

- Ja, dette er en svært viktig anerkjennelse fra Svenska Franchiseföreningen som jeg både er glad og stolt for. Vi i Reitan Servicehandel fokuserer på at kjeden og kjøpmennene sammen skal øke lønnsomheten for begge parter, og denne prisen er et bevis på at vår franchisemodell er den beste. Pressbyrån sin franchisemodell er identisk med den vi har i 7-Eleven og Narvesen hjemme i Norge, avslutter han.

I tillegg til å utvikle konseptet og sortimentet har Pressbyrån fokusert sterkt på at det skal bli enda mer lønnsomt for franchisetagerne.

Et eksempel på vellykket arbeid er mentorprogrammet som innebærer at alle nyansatte franchisetagere får en egen mentor som er en erfaren og fremgangsrik franchisetager innen kjeden. I tillegg satser kjeden på en rekke tiltak innen utdanning, kursing og oppfølging for franchisetagerne.

Godt år i fjor

- 2007 var et fantastisk år for Pressbyrån. De siste tre årene har vi hatt en sammenlignbar vekst på 25 prosent, og i løpet av den samme perioden har kjøpmannsresultatene mer enn fordoblet sitt resultat. I løpet av 2007 tjente 38 av franchisetagerne mer enn 1 000 000 kroner! Jeg vil rette en stor takk til alle medarbeidere og kjøpmenn som har gjort dette mulig, uttaler Johannes Sangnes som er administrerende direktør for Reitan Servicehandel Sverige.

De nominerte til årets pris var Pressbyrån, Itrim, Kahls Kaffe, Jobzone, Länsförsäkringar och Skandia Mäklarna, og det var altså til slutt Pressbyrån som halte i land den prestisjetunge seieren.