Du er her

Reiselivsnæringen i Nord-Norge styrker kompetansen

Nordnorsk Opplevelseskonferanse arrangeres i år for sjuende gang, og har blitt en av Nord-Norges viktigste møteplasser for det opplevelsesbaserte reiselivet. Konferansen er lagt til Svolvær 5. til 7. november, og er et samarbeid mellom nettverket Innovative Opplevelser, Nordland fylkeskommune, NordNorsk Reiseliv AS og Novadis (Norsk forskningssenter for opplevelsesbasert reiseliv).
Av admin
Publisert 04.11.2013 03:45

Her møtes både bedrifter, attraksjoner, markedsførere, reiselivsforskere, studenter og offentlige aktører til faglig påfyll, kunnskapsdeling og nettverksbygging.


Profesjonalisering

Konferansen har i år undertittelen «Profesjonalisering for nye tider». Nord-Norge har et fantastisk utgangspunkt for å levere «gåsehud-opplevelser» til et internasjonalt marked. Samtidig må den norske reiselivsnæringen  leve med en sterk konkurranse, høyt kostnadsnivå og profesjonelle konkurrenter. Reiselivsaktørene må både tenke smart, samarbeide og bygge på ny kunnskap for å vinne terreng i den internasjonale konkurransen.


Suksesshistorier

Til konferansen kommer rundt 15 foredragsholdere fra inn- og utland for å dele sine erfaringer og gode eksempler fra egen bedrift. Utviklingssjef Hilde Bergebakken fra Destinasjon Røros vil fortelle hvordan lokal samhandling om verdiskaping har gitt Røros flere globale reiselivspriser. I fem år har Lars Börje «Bulan»Eriksson ledet utviklingen av Åre i Sverige. En suksesshistorie i nordisk turisme, som har som målsetning å bli Europas mest attraktive helårsdestinasjon i 2020.


Fortellinger blir gullpenger

En av de mest profesjonelle opplevelsesaktørene i Norden er Astrid Lindgrens Värld. Daglig leder i teaterparken, Mikael Ahlerup, er kåret til årets leder i Sverige og har gjort Astrid Lindgrens bøker til «beste praksis» i bransjen.

Over 500 000 gjester besøker parken hvert år og det sies om Ahlerup at han «forvandler fortellinger til gullpenger» gjennom måten de har skapt opplevelser av eventyrene om Pippi Langstrømpe, Emil i Lønneberget, Karlson på taket og de andre.


Nordlysopplevelser                                                                                                                                            

Det er stor enighet om at det er opplevelser som er turismens fremtid i Nord-Norge. I markedsføringen av landsdelen er det fire temaer som trekkes frem; naturfenomener og lyset, det arktiske, det samiske, kyst og kystkultur. Derfor er det viktig å utvikle de opplevelsene som gir turistene det de er ute etter. 

I 2014 åpner Nasjonalt senter for romrelatert opplæring (NAROM) et lærings- og opplevelsessenter knyttet til virksomheten på Andøya Rakettskytefelt. På konferansen vil opplevelsespedagoger fra Mediafarm i Stavanger vise hvordan denne nye attraksjonen også vil invitere turister på romferder ut dit nordlyset og andre himmelfenomener skapes.


Turistene blir digitale

Det sies at i Norge starter 97 prosent sine reisesøk på nettet, og det stilles spørsmål ved om næringen er like digital som forbrukerne. Markedsdirektør Siri Børsum i Google Norge kommer til konferansen for å fortelle hvordan turistene bruker digitale medier i jakten på spennende opplevelser og gode tilbud.


Kunnskapsbasert utvikling                                                                                                      

Det har nå i flere år vært et tett samarbeid mellom reiselivsbedriftene og forskerne fra Opplevelser i Nord. Dette forskningsprogrammet omfatter mer enn 20 forskere og 15 ulike forskningsprosjekter. På konferansen blir det presentert smakebiter på rykende ferske forskningsresultater som vil øke innsikten i hvordan bedriftene kan skape de gode og lønnsomme opplevelsene for turistene.

Pressemelding