Du er her

Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger har åpnet dørene

Denne uken gjenåpnet Radisson Blu Atlantic Hotel dørene etter over ett år med totalrenovering som har kostet 465 millioner kroner. Hotelldirektør Jens Brandin gleder seg over å ønske gjestene velkommen tilbake, og ser frem til å bidra til å gi hele regionen et løft.
Av Redaksjonen
Publisert 01.12.2017 05:15


Jens Brandin er hotelldirektør på Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger. (Foto: Lisa Löwenborg)

– Det er fantastisk å kunne ønske alle medarbeidere, gjester og innbyggere velkommen tilbake til byens storstue. Vi gleder oss til å igjen gi hele Stavanger og resten av Norge mat-, kultur- og hotellopplevelser i verdensklasse, sier hotelldirektør Jens Brandin

465 millioner kroner

Rezidor Hotel Group og KLP har investert 465 millioner kroner i oppussingen av det ikoniske hotellet og ambisjonene for det nye hotellet er skyhøye.

– Dette har vært et spennende prosjekt for KLP og vi er glade for å levere Stavangers storstue tilbake til byen. Vi vet at hotellet betyr mye for byens befolkning og at mange har et sterkt forhold til Atlantic. Det gode samarbeidet med Backe Rogaland og Rezidor har vært avgjørende for at Radisson Blu Atlantic Hotel nå igjen kan befeste sin rolle som Stavangers storstue, sier direktør for hotellforvaltning i KLP Eiendom, Christopher Raanaas.

Totalrenovering


Den nye lobbyen hos Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger. (Foto: Lisa Löwenborg)

Siden september i fjor har hotellet gjennomgått en omfattende totalrenovering for å gi gjestene førsteklasses opplevelser. Hotellet har fått en helt ny resepsjon og alle de nydesignede hotellrommene, inkludert en spektakulær duplexsuite i øverste etasje, de 15 møterommene med en totalkapasitet på mer enn 2000 gjester og fellesområdene er nå nyoppusset og klare til å ønske gjestene velkommen.

Den nye lobbyen har blitt et kunstverk i seg selv og skal huse utstillinger, festlige begivenheter og spennende kultur-arrangementer. På nyåret åpner også den helt nye restauranten, med et prisvinnende internasjonalt konsept.

Vil bidra til hele regionen

Oppussingen av Radisson Blu Atlantic Hotel Stavanger, er et samarbeidsprosjekt mellom Rezidor Hotel Group og KLP. Rezidor Hotel Group har investert ca. 165 millioner kroner og KLP, gjennom sitt eiendomsselskap, ca. 300 millioner kroner. 

– Vi er takknemlige for entusiasmen og støtten fra Stavanger kommune gjennom hele prosjektperioden, og ønsker med vårt langsiktige engasjement å være en verdifull aktør i byen, sier Gunnar Gjørtz, administrerende direktør i KLP Eiendom.

Designet av Stavanger-arkitekter


Utsikt fra ett av gjesterommene hos Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger. (Foto: Lisa Löwenborg)

Stavangerbaserte LINK Arkitektur er ansvarlige for utformingen av nye Radisson Blu Atlantic Hotel og Backe Rogaland har vært entreprenør i prosjektet.

– LINK Arkitektur har svært god lokalkunnskap. Det har vært viktig i utformingen av dette ikoniske hotellet da vi ønsker å bygge videre på hotellets tradisjonsrike og viktige historie, sier Regional Director Norway for Rezidor Hotel Group, Ronald Smithjes.

LINK Arkitektur forteller at begrepene «elegant» «stilfull» og «sofistikert» har vært ledeord i utvikling av interiøret. Varige kvalitetsmaterialer som marmor, messing, kobber og varmt treverk har lagt premissene for utforming av interiøret. Det nye interiøret har referanser til 1950/60-tallet med rette linjer, med moderne bruk av datidenes materialer og designutrykk.

Byens og hotellets historie


På toppen av Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger. (Foto: Lisa Löwenborg)

Hotellets 365 gjesterom har fått lokal design, som er tilpasset hotellets og byens historie. 

– Designet gjenspeiler byens og hotellets historie gjennom valg av materialer, interiør og kunst. Gjestene skal kunne kjenne igjen elementer, men også gjøre nye oppdagelser. Designklassikere er kombinert med særegne, skreddersydde møbler, stoffer og tekstiler, sier Ronald Smithjes.

LINK Arkitektur forklarer at det har vært viktig å få eksteriøret og interiøret til å samspille, fremheve og løfte hverandre. Materialene og designuttrykket er samkjørte og danner en helhet fra det øyeblikk gjestene kommer mot bygget, entrer inngangen og beveger seg videre inn i bygget. Det er valgt materialer som gjenspeiler byggets historie og sjel.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her