Du er her

På jakt etter nye kundegrupper

Oljekrisen merkes til gagns, men nå skal kurs- og konferansemarkedet erobres. Nye gjestegrupper strømmer også til Grand Hotell Egersund etter at Trollpikken fikk unik markedsføring denne sommeren.
Av Morten Holt
Publisert 23.12.2017 06:35

I likhet med mange andre hoteller på sørvestlandet, har Grand Hotell Egersund fått føle oljekrisen. Store selskaper er blitt borte fra porteføljen, og det letes etter nye markeder.

Aker ble borte


Fra ett av rommene på Grand Hotell Egersund. Legg merke til tømmerveggen. (Foto: Morten Holt)

– 2016 ble et tøft år, men vi føler at vi er på rett vei nå, sier hotelldirektør Geir Sølve Hebnes Sleveland (40).

Han har vært ansatt på hotellet siden 2005, de første årene som salgssjef, og som direktør fra 2008. Han kommer fra Egersund, kjenner markedet godt, og vet hva som må til for å endre driften i positiv retning.

– Aker har opp gjennom årene vært en meget stor kunde (opp mot 50 prosent av belegget), og da de ble mer eller mindre borte, merket vi det svært godt. Nå satser vi mye mer på kurs og konferanse og ferie/fritid enn tidligere, men det tar tid å endre og sette seg i et nytt marked, forteller han.

Skal ha høyere belegg


Fra resepsjonen på Grand Hotell Egersund. (Foto: Morten Holt)

I «glansdagene» hadde hotellet et belegg på mellom 60 og 70 prosent. I 2017 vil det ligge på i underkant av 50 prosent.

– Det er for lite. Vi bør ha 60 prosent, men arbeider oss oppover – gjennom nye markeder og kundegrupper. Vi ønsker en større del av kurs- og konferansemarkedet fra Rogaland og Jæren. Agder-markedet virker å være vanskeligere å nå, forteller hotelldirektøren.

Hotellet er enerådende og det eneste alternativet i Egersund by (det bor ca. 15 000 mennesker i Egersund kommune, red. anm.).

– Det betyr at vi ikke kan hente gjester fra andre hoteller, men rett og slett dra folk til byen.

Trollpikken gir oppsving


Folk valfartet til Trollpikken i 2017. (Foto: Morten Holt)

– Vi må trekke folk til Egersund, og 2017 ble et helt spesielt år i så måte. Medieoppmerksomheten rundt Trollpikken har definitivt sørget for en oppblomstring for reiselivet i hele området. Det bruker vi for alt det er verdt! Vi har hatt en sterk økning på ferie- og fritidsmarkedet både sommeren 2017, men spesielt i fjor, med en økning på 50 % – før blesten rundt Trollpikken, påpeker han.

Nå jobber hotellet med å lage ferdige turpakker til Trollpikken, som ligger 7-8 kilometer unna hotellet.

– Folk kommer fra hele verden for å se den. Det har vært helt vilt. I markedssammenheng er dette helt unikt for oss, forklarer hotelldirektøren.

15-20 000 i året


Trollpikken har blitt en attraksjon. (Foto: Morten Holt)

Fra å være en turistattraksjon få visste om, regner man nå med 50 000 besøkende til Trollpikken i løpet tre år. I år har et sted mellom 15 000 og 20 000 mennesker tatt turen opp til den spesielle steinformasjonen.

Så han som kappet den tidligere i sommer – og som ønsket lite folk i det aktuelle området, har sørget for totalt motsatt effekt.

– Vi ser definitivt en endring i markedet. Tidligere har vi vært vant til at det er rolig på hotellet på sommeren. I år har det vært travelt, sier Sleveland.

Har utvidet julebordsesongen


Grand Hotell Egersund. (Foto: Morten Holt)

Grand Hotell Egersund huser også showscenen Grand Scene, og hotellet har de siste årene arrangert Grand Dinner Show fra oktober til desember.

– Vi ønsker å dra ut julebordsesongen, og inviterer til en fireretters satt meny med show. Det er blitt et populært tilbud lokalt og regionalt, og genererer omsetning både på rom, mat og drikke i en periode i oktober og begynnelsen av november når det er forholdsvis rolig, forklarer han.

Inn i De Historiske

1.januar 2017 ble hotellet en del av De Historiske Hotel & Spisesteder. Grand Hotell Egersund har nemlig en lang og ærverdig historie. Hotelldriften ble startet for snart 140 år siden, i 1878, og dagens hotell drives i 10 gamle bygg – det eldste fra 1847.

– Hele bygningsmassen ligger i vernesone 1 i sentrum, noe som blant annet betyr at vi ikke kan gjøre noen eksteriørmessige endringer. All endring må skje innenfor veggene – med alt det betyr. Det er gjort mange finurlige og spennende løsninger for å få det til et å bli et hensiktsmessig og moderne hotellbygg, sier hotelldirektøren.

Investert 150 millioner i hotellet

Den nyeste delen ble tilknyttet hotellet så sent som i november 2015, og det var også en stor renovering i 1995. Hotellet hadde da 43 rom. I 2004 ble det laget 16 nye rom, og det var 59 rom fram til utvidelsen i 2013. Da ble det utvidet med 4 bygg og 20 rom. I november 2015 ble så de siste 22 rommene oppført, og nå tilbyr hotellet 101 rom, samt leiligheter i et annet bygg i sentrum.

– Det er investert om lag 150 millioner kroner i hotellet de siste seks årene – i form av kjøp av bygg og renovering. Eierne har satset langsiktig, og ser at det ærverdige hotellet har en god fremtid i byen, mener Sleveland.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her