Du er her

Nytt team skal gi omsetningsvekst i milliardklassen

Her er gjengen som skal sørge for at NHO Reiseliv Innkjøpskjeden når målet om fem milliarder kroner i varekjøp innen utgangen av 2020.
Av Redaksjonen
Publisert 05.11.2018 09:05


Gjengen samlet på Manshausen i Steigen kommune i Nordland. (Foto: NHO Reiseliv Innkjøpskjeden)

– Vi har nå fått på plass et fullstendig team, som består av 24 energiske, motiverte og profesjonelle medarbeidere. De står klare til å bistå og være et støtteapparat for alle medlemmene og samarbeidspartnere i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden. Til sammen er det ansatt ni nye medarbeidere, som gjør at vi har utvidet dekningen geografisk hos vårt salgsteam, og vi styrker også vårt kommunikasjons- og markedsteam. Dette vil være med å ytterligere styrke vårt samarbeid med våre medlemmer og våre samarbeidspartnere, sier salgs- og markedssjef i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, Javvad Latif.

Fem milliarder kroner

Det var i mars i år at Latif annonserte NHO Reiseliv Innkjøpskjedens nye mål om fem milliarder kroner i varekjøp innen 2020. I dag omsetter de for over tre milliarder.

Ved utgangen av 2017 var drøyt 3000 bedrifter tilknyttet innkjøpssamarbeidet. Hver av dem kjøpte i gjennomsnitt varer og tjenester for 1,1 millioner kroner. Det ga et samlet innkjøpsvolum på cirka 3,1 milliarder kroner, hvorav én milliard kroner ble omsatt gjennom netthandelsplattformen «Horeca Innkjøp».

Alle kjøp via netthandelsplattformen generer en ekstra bonus til Innkjøpskjedens medlemmer, i tillegg til den fremforhandlede rabatten og bonusen produktet allerede har.

Flere grep mot målet

Det er tydelig at Innkjøpskjeden nå ønsker å posisjonere seg mot sine konkurrenter. De stopper nemlig ikke bare med utvidelse av teamet, de tar også grep andre steder.

I begynnelsen av september ble det kjent at NHO Reiseliv Innkjøpskjeden skal samarbeide med Knif Innkjøp fremover. De to innkjøpsorganisasjonene har dannet et grossistuavhengig forhandlingsfellesskap for å sikre bedre betingelser for sine respektive medlemmer.

– Medlemmene i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden vil få nytte av dette, og vi tror det vil være positivt for alle aktører i storhusholdningsbransjen. Vi opplever økende konkurranse fra de grossisteide innkjøpskjedene, og det er derfor viktig for frie kjeder å kunne stå sammen, sier direktør for innkjøp og verving i NHO Reiseliv, Morten Karlsen.

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden har nå nærmere 140 samarbeidspartnere, og det kommer ofte henvendelser fra nye.

Mange kriterier

– Det er hyggelig, men vi stiller selvfølgelig en del krav. Vi stiller blant annet krav til kvalitet, etikk, bærekraft, sporing av hvor varene kommer fra og arbeidsforholdene hos produsenten. Det er mange forskjellige kriterier. Leverandøren bør også ha gode nasjonale distribusjonskanaler, slik at våre medlemsbedrifter rundt omkring i landet skal ha lett tilgang til leveranser. I tillegg må de selvfølgelig kunne tilby gode priser. Vi har egne ansatte på innkjøp som kvalitetssikrer at potensielle nye leverandører oppfyller kravene. Innkjøpskjedens mål er blant annet å ivareta konkurransesituasjonen i markedet, sier salgs- og markedssjef Javvad Latif, og legger til:

– Innkjøpskjeden og deres samarbeidspartnere tilbyr også med jevne mellomrom kurs og opplæring for sine medlemmer. For eksempel har det vært arrangert kurs om hvordan man kan øke effektiviteten hos bartendere. Et annet eksempel er hvordan man kan kutte matsvinnet og forbedre økonomien.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Faktaboks

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden

* NHO Reiseliv Innkjøpskjeden er Norges største innkjøpsorganisasjon for overnattings-, serverings- og reiselivsbedrifter.

* De over 3000 medlemsbedriftene i kjeden har tilgang rabatterte varer og merker fra over 140 leverandører.

* I og med at NHO Reiseliv Innkjøpskjeden er en «non profit»-virksomhet, tilbakeføres overskuddet til medlemsbedriftene. Det skjer gjennom en bonusordning som premierer lojalitet til innkjøpsavtalene