Illustrasjonsfoto: Stackwine Nordic

Nytt serveringskonsept rettet mot horeca

Et helt nytt vinkonsept, Stackwine, lanseres nå på horecamarkedet i Norge. Hovedmålgruppene er steder der det skal serveres raskt og effektivt.

Publisert
Illustrasjonsfoto: Stackwine Nordic

Stackwine Nordic AS lanserer vinserien «Electric Sky», og det noe uvanlige med lanseringen er at importøren mener innpakningen er viktigere enn innholdet. Samtidig mener importøren at vinene er gode og appellerer til brede grupper.

– Det geniale er innpakningen. Vi tror det vil bli godt mottatt av horecamarkedet. Spesielt innen evenement-sektoren (konserter, spel, festivaler, teater m.m.), og andre som skal servere mye vin raskt, enkelt, renslig og uten søl/svinn (tog, flykabiner, messer m.m.), sier daglig leder i Stackwine Nordic AS, Jørn-Erik Jakobsen.

Effektiv, rask servering og betaling er de viktigste fordelene ved Stackwine-konseptet. Med Stackwine sine viner kan du servere og ta betalt for et glass vin på mellom 5 og 10 sekunder.

Illustrasjonsfoto: Stackwine Nordic

Fire glass stablet oppå hverandre

Så hva er dette for noe? Jo, en «Stackwine-flaske» er 0,75 liter vin som på forhånd er tappet i fire stabile, glass-lignende plastbeger/glass, klare for servering. De er stablet oppå hverandre, omtrent som byggeklosser. Derav navnet Stackwine.

Ved servering knekker man av et «glass» (18,75 cl) av stabelen, drar av folien på toppen av begeret, og innholdet kan drikkes.

– Joda, Electric Sky-vinene er veldig gode også. Men det er altså først og fremst det patenterte Stackwine-konseptet som gjør utvalget fristende for horecamarkedet, sier daglig leder Jørn Erik Jakobsen og John Storbjörk i det nyetablerte importselskapet Stackwine Nordic AS.

De fire vinene i serien. (Foto: Stackwine Nordic)

Electric Sky-serien tilbyr fire forskjellige viner fra Europa og USA. En fransk rosèvin, to hvite (en italiensk Pinot Grigio og en Moscato fra California), samt en rød blend fra California.

Norge er første marked utenfor USA

Illustrasjonsfoto: Stackwine Nordic

Vin-konseptet har vært på markedet i USA i om lag fem år. Konseptet har hatt spesielt stor suksess på konserter, forestillinger og festivaler.

Årsaken er at serveringen går vesentlig raskere og enklere enn med andre emballeringsløsninger. Nå lanseres konseptet for første gang utenfor USA, og Norge er først ut.

Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Miljøvennlig konsept

«Stackwine-konseptet har også tatt hensyn til at markedet setter pris på miljøansvarlige produkter. «Glassene» er laget i et materiale, giftfri PET, som gjør dem uknuselige og 100 % resirkulerbare..En stabel fra Stackwine er 50 % lettere enn glass. I og med at Stackwine-viner veier mindre enn glassflasker, og er derfor lettere å håndtere for betjeningen. De tar bare opp 57 % av plassen til en vanlig glassflaske, så du får 40 % bedre volum-utnyttelse under transport og lagring. Det gir vesentlig mindre energi og CO2-utslipp per enhet i forhold til vanlige glassflasker. Stackwine Nordic er medlem av Grønt Punkt Norge og Miljøfyrtårn-bedrift», heter det i en pressemelding.

Hvert glass/beger er forseglet med en folie som hindrer lekkasje og oksidering. Holdbarheten på vin pakket med den patenterte Stackwine-metoden er på 96 uker.

Forenklet emballering til horeca

Til storkunder kan Electric Sky-glass leveres i kartonger uten folie omkring hver stabel på fire beger. Da går serveringen ekstra raskt og enkelt unna. Kjøper man flere glass på en gang, er det også mulig å åpne glassene i baren, og så stables oppå hverandre for å bæres til bordet uten søl.

Prisen til horecamarkedet er 128 kroner (eks mva.) for alle de fire Electric Sky-vinene. Stackwine Nordic vil i første omgang markedsføre sine produkter horeca, og vinene lanseres for fullt i april/mai.

Her kan du se en video på Youtube som demonstrerer konseptet.

Du kan lese mer på Stackwinenordic.no

Du kan lese mye mer om de fire forskjellige vinene (med smaksnotater) i den siste utgaven av Horeca (nummer 2 2018), som har utgivelse i disse dager

Powered by Labrador CMS