Du er her

Nytt opplæringssystem for serveringsbransjen

«Kokke & Serveringstjenester AS» har sammen med Klok Produksjon AS lansert et opplæringssystem myntet på serveringspersonell.
Av Redaksjonen
Publisert 11.06.2019 08:30

– Her tilbyr vi en abonnementsløsning hvor man har en fast lav pris pr måned, slik at alle i bedriftens personell kan tilegne seg verdifull opplæring. Denne opplæringsformen har vi testet ut på vårt eget personell i over et år. Resultatene er fantastiske, servicegraden går merkbart opp, melder daglig leder Kristoffer Hagenes i en pressemelding.

En bransje i endring, men mangel på faglært personell


Illustrasjonsfoto: Horecaportal

Han fortsetter:

– En rask telefon til Opplæringskontoret for hotell- og restaurantfag i Hordaland, gav oss svarene vi ikke ble spesielt overrasket over. I løpet av de siste 10 år har det vært en nedgang på overkant 50 % hva gjelder nyutdannede servitører med fagbrev.

– For oss, er det helt avgjørende å fylle servitørstillingene med studenter. Med vår egen e-læringsportal, kan vi bruke intervjuprosessen bedre på å håndplukke dem som har et smil med seg. Personell som har et smil med seg i møte med gjestene høster oftest de gode tilbakemeldingene. 90 % av vårt personell er nemlig studenter, som gjerne ikke har vært i arbeid tidligere. Vi gir de nødvendig opplæring og verdifull arbeidserfaring.

Hvorfor er det ingen faglærte servitører igjen?

– Svaret på dette er enkelt. Servitøryrket er tøft, og gjerne med uforutsigbar inntekt. Marginene til de fleste som driver med mat- og drikke-bedrifter er ofte små. Det kan være vanskelig å tilby faste, trygge arbeidsplasser. Men for en kortere periode mens man studerer kan det være en morsom jobb som gir gode ekstrainntekter, mener Hagenes.

Hvilke servitører er de beste?

Tenk deg at du skal ut å spise. Om servitøren gir deg en positiv opplevelse med sitt smil, tilstedeværelse og sitt oppriktige ønske om at du som gjest skal ha det bra. Ville du besøkt dette stedet flere ganger? Vi vil tillate oss å anta at svaret er ja.

I Norge i dag er det selvsagt mange flinke servitører, men vår påstand er at vi generelt har mye å gå på hva gjelder servicenivå.

Verdien av opplæring


Illustrasjonsfoto: Horecaportal

– Vi har testet ut E-læring som opplæring for vårt personell gjennom hele 2018, og erfaringene er svært gode. Vi sikrer et minimum av kompetanse fra første dag og kan bruke tiden på gjestene, i stedet for opplæring.

Her er noen tilbakemeldinger vi har fått fra våre brukere/servitører:

«Veldig bra kurs å gå gjennom. Oppfriskning etter mange år som servitør, kunne masse fra før. Men gøy å se og lære. Kjekt å se filmene med en stemme i bakgrunnen som forklarer. Lærer mer av det». «Mange nyttige tips og triks». «Burde vært obligatorisk for nyansatte – med eller uten fagbrev».

Opplæringsportalen er enkel å bruke, og kursene kan gjennomføres på alle enheter.

– De fleste unge i dag sverger til mobilen, og det var derfor viktig for oss at opplæringen var lett tilgjengelig. Samtidig gir det lederne i bedriften full kontroll og oversikt over hvem som har gjennomført hva. I tillegg til å øke kunnskapen til de ansatte kan du enkelt dokumentere overfor myndigheter de tiltak bedriften har gjennomført, forteller Hagenes.

Bare begynnelsen

For oss er opplæringsportalen starten på noe mye større. I dag har vi lagt opp til grunnopplæring for servitører og bartendere. Våre ambisjoner er å utvide tilbudet med aktuell opplæring for servitører, og utvide til flere segmenter innen bransjen som kokker, resepsjonister etc. Vårt mål er å gjøre Horecaportal.no til den foretrukne opplæringsarena for alle som arbeider i et serveringsyrke, med eller uten fagopplæring i bunn.

Les mer på Horecaportal.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca