Du er her

Ny hvetebakstlinje på Langhus

Fredag 11. januar klippet Thomas Bjarkholm snoren for den nye hvetebakstlinjen til Lantmännen Unibake på Langhus. Det er første gang det produseres noe annet enn pølse- og hamburgerbrød i det tradisjonsrike bakeriet.
Av Redaksjonen
Publisert 11.01.2019 11:20

– Dette er en historisk dag som innleder en ny epoke i vår historie. Nå får vi enda et ben å stå på – som bollebakere, sier Thomas Bjarkholm, som er daglig leder i Lantmännen Unibake Norge.

– Skal lage verdens beste boller


Fra åpning av ny hvetebakstlinje ved Lantmännen Unibake Norge på Langhus 11. januar 2019. Her Aina Hagen (markeds- og innovasjonsdirektør) og Thomas Bjarkholm (daglig leder). (Foto: Lantmännen Unibake)

Det nye utstyret er koblet på en av de to linjene som i dag produserer pølse- og hamburgerbrød. Her skal deigemner av boller bli til – som siden heves, stekes og sender deilig bolleduft ut i tusenvis av kantiner, kiosker og bensinstasjoner. I første omgang er det de populære hvetebollene, rosinbollene og sjokoladebollene som blir laget på Langhus.

– Det har vært et år med intens jobbing og planlegging for å få dette til. I dag er vi utrolig stolte over den nye hvetebakstlinjen. Her skal vi lage verdens beste boller. Det blir gode og kjente klassikere, men jeg lover også noen spennende nyheter på bolle-fronten, sier kategorisjef for boller og fastfood i Lantmännen Unibake Norge, Anette Andersen.

Les også: Satser enda mer på Langhus (publisert 2018)

Optimisme og fremtidsvisjoner

De siste årenes forandringer i markedet har også Lantmännen Unibake fått kjenne på kroppen. I et konkurransedrevet marked må man snu seg fort rundt for å stå støtt i markedet. Lantmännen Unibake har hele tiden satset på langsiktige planer for driften og har fått med våre eiere, Lantmännen, på å investere ytterligere i bakeriet på Langhus. Gode planer med eiere som har troen på oss, har vært oppskriften for å beholde produksjonen på Langhus og bevare viktige arbeidsplasser i Norge.

– Med de endringene som skjer i markedet kunne vi fort lagt oss ned og gitt opp, men det har aldri vært aktuelt for oss! Vi jobber med langsiktige planer og satser sterkere enn noensinne. Vi skal vokse – og vi skal bevare våre verdifulle arbeidsplasser, sier Thomas Bjarkholm.

Blant de mest effektive i konsernet


Fabrikksjef Thomas Walman. (Foto: Morten Holt)

Bakeriet på Langhus har allerede utmerket seg internt i det internasjonale bakerikonsernet Lantmännen Unibake og er blant de mest effektive blant Lantmännen Unibakes 37 bakerier verden over. Gode rutiner og dyktige medarbeidere får æren.

– Våre kolleger fra andre land i Europa kommer hit til Langhus for å se på det vi har gjort i produksjonen. Sist oppgraderte vi med stor suksess ny pakkehall. Nå har vi utvidet med en ny hvetebakstlinje i rekordfart. Jeg tar av meg hatten for våre fabrikkmedarbeidere som har stått på den siste tiden for å få dette til. Jeg er utrolig stolt og takknemlig, sier fabrikksjef i Lantmännen Unibake Norge, Thomas Walman.

Les også: Sunnere og mer bærekraftig på Langhus

Historien om bakeriet på Langhus


Fabrikksjef Thomas Walman. (Foto: Morten Holt)

Den gang kjent som Pølsebrødbaker’n begynte vi å produsere pølsebrød i 1970. Fra 1980 ble bakeriet etablert der det ligger i dag på Langhus. Pølse- og hamburgerbrødene fra bakeriet på Langhus ble etter hvert kjent under navnet Skoga.

Fra 2010 kom alle produktene fra Langhus inn under merkenavnet Hatting. Hattings pølse- og hamburgerbrød er godt kjent fra dagligvarebutikken. Mange har også spist de gode brødene når de kjøper en pølse eller burger fra kiosk eller bensinstasjon.

I dag er Lantmännen Unibake Norge en mangfoldig arbeidsplass der de om lag 120 ansatte har bakgrunn fra mange ulike språk og kulturer og ledergruppen har en kvinneandel på 66%. Et bevisst arbeid med gode rutiner og internkultur har skapt en unik arbeidsplass med høy trivsel og godt samhold.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca