Du er her

Ny app for serveringsbransjen

Morten Bilet har i samarbeid med Einar Breen utviklet løsningen «Cinch» for serveringsbransjen. Det skal først implementeres i Norge – før resten av verden skal erobres.
Av Morten Holt
Publisert 28.12.2018 06:02



Den første modulen er «Cinch Signage». Der kan restauranten selv lage og laste opp menyer til digitale skjermer. Har man flere steder kan alle skjermer lastes opp fra samme sted. Man kan vise det man ønsker på skjermene i tillegg til menyer. «Cinch Pay» er bestillings- og betalingsløsningen som er integrert mot de samme menyene som i «Cinch Signage». Cinch Pay lar kunden bestille mat og betale for seg på smarttelefon eller touchskjerm.

– Den er basert på en eksisterende applikasjon («Splurge») i Spania, og vi har nå brukt nær 6000 timer med koding og arbeid med appene, sier Morten A. Bilet, som forteller at Innovasjon Norge har støttet det norske prosjektet.

Nå skal en restaurantkjede i Norge teste ut appen, først «Cinch Signage», deretter «Cinch Pay».

To apper



– «Cinch» er en løsning som gir serveringssteder en raskere og mer elegant kunde opplevelse enn det som er tilgjengelig pr. i dag. Scan QR eller berør NFC på bordet med telefonen. Da åpnes appen hvis den er installert. Hvis ikke, kan brukeren også velge web, forteller Bilet.

Det dreier seg egentlig om to applikasjoner. Den ene er for restauranten/servitøren, der blant annet menyer, priser og infoskjermer i restauranter styres, mens den andre er en ren kundeapplikasjon, der gjestene kan bestille og eventuelt legge inn eventuelle matallergier eller ønskede retter på menyen, og betale for serveringen med appen.

– Det er tilpasset gjestens behov. Her kan du legge inn foretrukne retter, slik at du slipper å gå gjennom hele menyen, og du kan gi direkte beskjed til kjøkkenet hvis det er mat du ikke tåler, forteller Bilet.

Mersalg



– Vi vet også alle hvor irriterende det kan være å vente på servitøren for å få mer drikke eller for å få betalt. Med denne appen kan du bestille og betale når du vil, og deretter gå uten å vente på servitøren. Foruten at det er en bedre løsning for gjesten, vil det føre til mersalg for restauranten, da det er enklere og raskere å bestille mer og at bordet ikke blir unødvendig opptatt, forklarer Bilet.

Han forteller videre at han drev en vin- og spritbutikk på Long Island i USA, der han bodde i 20 år.

– Mange av mine kunder likte spesielle viner, men husket ikke alltid hva den het. Derfor laget jeg en app (www.getmuapp.com) der de kunne legge inn vinene de smakte, forteller han.

Konto opprettes automatisk

I appen trenger du ikke å åpne konto først. Den opprettes automatisk når du tar i bruk systemet, som også har integrert en egen tipskalkulator.

Når du er på let etter et serveringssted, hjelper den deg også til å finne et egnet sted. Appen vil alltid vise de nærmeste stedene først.

Disse står bak «Cinch»



Einar Breen har over 25 år som systemarkitekt og produktutvikling av mobil-apper, web, sosial markedsføring og infoskjerm-løsninger. De fleste i USA.

Morten A. Bilet er EDB markedsøkonom med over 25 år i salg- og markedsføring, og har etablert flere selskaper. De siste 20 årene har han bodd i USA.

I tillegg er flere utviklere i USA og India med på prosjektet.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca