Du er her

Up Norway samarbeider med Tons of Rock

Reiselivsaktøren Up Norway har innledet et samarbeid med «Årets festival i 2017», «Tons of Rock» i Halden.
Av Redaksjonen
Publisert 13.03.2018 07:02

Under årets by:Larm ble Tons of Rock kåret til «Årets festival 2017». I sterk konkurranse med landets store og små festivaler har Norges ledende rock- og metalfestival med lokasjon på Fredriksten festning i Halden, blitt hedret med den høyt hengende utmerkelsen av sine arrangørkollegaer.


Torunn Tronsvang. (Foto: Morten Holt)

Begrunnelsen er at festivalen har levert et solid produkt siden starten, satset stort med en tydelig identitet og stadig fornyet- og utviklet seg til glede for et voksende publikum. I 2017 hadde festivalen publikum fra hele 31 ulike nasjoner, og tilreisende «rocketurister» vil i 2018 få tilbud om en enda større opplevelse i samarbeid med reiselivsaktøren Up Norway.

– Vi vet at Norge sitt potensial som et reisemål for internasjonale metalfans er enormt, men underutviklet. Vi synes det er kjempespennende å kunne tilby Tons of Rock deltakerne en skreddersydd opplevelse av Oslo og omegn i forkant av festivalen. Vi gleder oss til å fortsette samarbeidet med Tons of Rock, og utforske hvordan vi sammen kan tiltrekke flere internasjonale heavy metal-, rocke- og musikkfans til Norge, sier Torunn Tronsvang hos Up Norway i en pressemelding.

Store ringvirkninger


Jarle Kvåle. (Foto: Tons of Rock)

Tons of Rock har bygget festivalen sten for sten siden oppstarten i 2014. Første året hadde festivalen 10 000 besøkende og en omsetning på om lag 10 millioner. I dag er besøkstallene doblet til 20 000 publikummere og omsetningen ligger på ca 25 millioner per år. Hotellene i regionen et utsolgt under festivalen. Samme er festivalcampen som rommer hele 3000 besøkende. Handlegata på festivalen vokser med aktører fra hele landet som gjør god butikk ved tilstedeværelse under festivalen.

– Tons of Rock er jo en tydelig «reason to go», dvs. grunnen til at du reiser til et sted, og er slik jeg kjenner det en unik og hardtslående festival i en av de musikksjangrene som Norge hevder seg internasjonalt. Et kjempe spennende samarbeid! sier Audun Pettersen hos Innovasjon Norge.

Ringvirkningene for regionen er store med tanke på alle tjenestene som publikum benytter som overnatting, bespisning, handel og tjenester.  Når man også legger til alt festivalen legger igjen regionalt og nasjonalt i tjenestehandel fra transport til overnatting, mat, drikke, strøm, dekor, vakttjenester, profilering og håndverkere for å nevne noe, så er det klart at en aktør som Tons of Rock er viktig for regionen.

Merverdi til publikum

– De to opplevelsene vi tilbyr i forkant av festivalen er utviklet spesielt for internasjonale festivaldeltakere, men passer like godt for norske musikk- og kulturinteresserte med et åpent sinn», sier Tronsvang.

– Helt fra det første året har det kommet internasjonale tilreisende fra hele verden. Når folk fra mer enn 30 nasjoner kommer til Norge for Tons of Rock, så sier det seg selv at potensialet for turistvekst til Norge og våre arrangementer er stor. Norge er en stor metalnasjon ute i verden og som sjangerens største arrangement i Norge må bruke den posisjonen. Vi søker stadig nye partnere i næring og turisme som kan profilere oss og gjøre oss sterkere. Her er Up Norway perfekt, sier bookingsjef Tons of Rock, Jarle Kvåle.

Les mer på Upnorway.com

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her