ArsVitisGerdShultz1

Norsk hobbymaler dekorerer tysk vin

Den norske amatørkunstneren Gerd Shultz’ maleri skal snart pryde peishyller fra Japan i øst til Canada i vest. Blant fem nominerte var det Shultz’ sitt maleri som ble plukket ut til å pryde 400 000 flasker av typen Ars Vitis neste år.

Publisert

Gerd Shultz (til venstre) med vinnermotivet. Her sammen med Marianne Johansen i Pernod Ricard.

– Det var en annerledes og morsom opplevelse å fylle to glass da jeg satte i gang, et for ganen og et til maling. Inspirert av flaskens utseende og innhold var penselen lett og medgjørlig. Resultatet er jeg veldig stolt av, forteller Gerd Shultz.

Shultz ble utpekt blant fem finalenominerte kunstnere fra henholdsvis Drammen maleklubb og Oslo Malerklubb.

Den opprinnelige vinutsmykkeren og kunstneren Heinz Amez, var selv med i juryen som plukket ut vinnermotivet.

Internasjonalt gjennombrudd

I tillegg til utstillingsplass på de 400 000 flaskene verden over, vinner Shultz en reise til Moseldalen. Her får hun en guidet tur i området hun selv har malt og oppleve Mosellands særegne vin-produksjon på nært hold.

Siden år 2000 er det nesten uten unntak den tyske kunstneren Heinz Amez fra Moseldalen som har preget flasken til den populære hvitvinen. Amez lar Riesling-vin erstatte vann når han maler.

Teknikken, som kalles vinorell, har vært ett av malekravene til de norske kunstnerne under konkurransen. Vinneren selv beskriver det hele som en original opplevelse.

Fra våren 2012

Amatørkunstnerne som var nominert til finalen. Vinneren Gerd Shultz bak.

Ars Vitis bytter motiv to ganger i året, og dette er tredje gangen en norsk kunstner får lov til å pryde flasken. Drammenskunstnerens motiv vises på flaske nummer 17, og vil være tilgjengelig på vinmonopolet fra våren 2012.

– Det er fantastisk at vi igjen setter et lite stykke norsk kunst på kartet. Vinflaskene har blitt samleobjekter i mange land, og salget går over all forventning, forteller Marianne Ekfelt Johansen, brand manager wine i Pernod Ricard Norge.

Salgssuksess i Norge

I fjor ble det solgt over 250 000 flasker med det spesielle motivet i Norge. I tillegg ble det solgt 90 000 flasker i Finland og Baltikum, og 60 000 flasker i Canada. I Norge rekker ikke flaskene innom hyllene på Vinmonopolet, før de blir revet ut.

På grunn av det høye salgsvolumet blir pallene bare kjørt rett inn, klare til salg.

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS