Du er her

Nordmenn er best på kjøkkenet i Norden

En ny undersøkelse fra Whirlpool avslører at vi nordmenn danker ut våre nordiske naboer på kjøkkenet. Og det er fortsatt den norske kvinnen som står for mesteparten av matlagingen.
Av Redaksjonen
Publisert 11.09.2018 00:00


Illustrasjon: Whirlpool

60 prosent av oss lager mat hjemme hver dag, sammenlignet med under halvparten av våre nordiske naboer. Det er fortsatt den norske kvinnen som står for mesteparten av matlagingen. To av tre kvinner (67 prosent) lager hjemmelaget mat daglig, mot 53 prosent av mennene.

– Undersøkelsen viser at respondentene synes at matlaging både er morsomt og kreativt, og hvor de kan dele kjærlighet og omsorg for familie og venner. Samtidig opplever også mange av respondentene matlaging som stressende og tidkrevende – spesielt på ukedager. Vi ønsker å oppmuntre forbrukere til å lage mat daglig, og det er nettopp derfor vi lanserer innovative produkter som ikke bare gjør matlagingen enklere, men også raskere, uttaler «Brand, Digital & Go to market Manager Nordics» hos Whirlpool, Hanna Jormanainen, i en pressemelding.

Det er Whirlpool står bak den nye undersøkelsen.

Norsk matglede


Illustrasjon: Whirlpool

Nordmenn trives over grytene. Over halvparten av respondentene oppgir at de liker å lage mat (51 prosent). Det er ingen hemmelighet at hjemmelagde måltider står høyt i det norske hjem, og restaurantbesøk er forbeholdt de spesielle anledningene.

Selv om kun 10 prosent oppgir at de ikke liker å lage mat, svarer fortsatt 42 prosent av disse at de gjør det allikevel.

Ikke bare lager vi mye mer mat hjemme, vi legger også mye penger i kjøkkenredskap. De siste fem årene har 66 prosent nordmenn investert i nye hvitevarer til kjøkkenet. Det er like mange som finnene (66 prosent), og litt flere enn svenskene (55 prosent) og danskene (64 prosent). På tvers av de nordiske landene er det pris som er det viktigste kriteriet for kjøp av nye kjøkkenapparater.

Smarte nordiske hjem

Det ser også ut til at det blant de nordiske landene er økende etterspørsel etter «smarte» hvitevarer.

Hele 78 prosent av nordmennene mellom 18 og 39 år oppgir at de gjerne kunne tenke seg å styre hvitevarene sine gjennom en app.

– I en verden av apper og smarte husholdningsapparater, begynner matlaging å bli enklere, raskere og mer allsidig enn tidligere. Flere og flere har mulighet til å lage mat de ikke ville ha våget å forsøke eller ha tid til å lage før i tiden, sier Jormanainen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca