Du er her

Moderne norsk-kinesisk matkultur i Shanghai

Bocuse-kokk Gunnar Hvarnes har på vegne av Bocuse d’Or Norge for Norges Sjømatråd, utviklet menyen som serveres den norske delegasjonen i Kina.
Av Redaksjonen
Publisert 18.10.2018 09:14

Norske råvarer med kinesiske smaksnoter spiller hovedrollen i menyen som serveres i Shanghai i dag, torsdag 18. oktober.


Gunnar Hvarnes tok sølv i Bocuse d'Or Europe 2010. (Foto: Morten Holt)

Vert for middagen er nærings- og handelsminister Torbjørn Røe Isaksen og den organiseres i samarbeid med Norges Sjømatråd. Kong Harald og Dronning Sonja vil være til stede på middagen.

Hvarnes har utviklet menyen

Gunnar Hvarnes, som vant sølv i Bocuse d'Or Europe i Sveits i 2010 og bronse i Bocuse d’Or i Lyon 2011, har laget menyen «Seafood from Norway» som skal inspirere den norske og kinesiske delegasjonen til å snakke om matkultur og smak.

Bocuse d’Or Norge ønsket å lage et velsmakende måltid og hyllest til både norske og kinesiske smaker. Derfor kombineres norske råvarer med smaker kineserne vil kjenne seg igjen i. Sjømatnæringen har sørget for at kamskjell fra Hitra, kongekrabbe fra Varanger, norsk laks og lofottorsk er tilstede i Shanghai. Disse råvarene kombineres med lokale varer som Xiângchéng juice, kinesiske asparges og songron soppsmør.

Smak, kystkultur og matkultur i både Norge og Kina

– Med denne menyen gir vi også gjestene nye anledninger til å snakke om smak, kystkultur og matkultur i både Norge og Kina, slik at de kan bli enda bedre kjent med hverandre. Det er idéen bak Mat som forteller, forteller Gunnar Hvarnes.

Dette er ikke en langvarig middag, men nær 600 gjester skal serveres denne tre-retters menyen. Den gjestende norske Bocuse-kokken vil samarbeide med nær 100 lokale medarbeidere for å få dette i havn.

«Seafood from Norway»

Menyen kalles «Seafood from Norway» og på Sun Chateau i Shanghai torsdag 18. oktober:

«Smak av Kysten»


«Smak av kysten». (Foto: Tom Haga)

Karamellisert kamskjell fra Hitra med pepperrotmelk, råmarinert laks med xiângchéng juice og fenikkel, og kongekrabbesalat «Varanger» med ingefær, sitron og grønne reddiker

«Bakt Lofottorsk»


«Bakt lofottorsk». (Foto: Tom Haga)

Torsk bakt i brunet smør med kinesisk asparges i sesong. Potetkrem og songrong soppsmør.

«Fløterand»


«Fløterand». (Foto: Tom Haga)

Klassisk norsk fløtekrem med Tahitivanilje, mandaringele og -sorbet, korianderskudd, blomster og pikekyss.

Fremme norske interesser i Kina

Den store norske delegasjonens hensikt er å fremme norske interesser i Kina. Det er inngått en serie nye avtaler i Beijing, og samtalen om gamle, inngåtte og potensielle avtaler fortsetter. Blant annet om vekst i norsk reiseliv og eksport av norske teknologier og produkter står på agendaen. Da skal Norge vise seg fra sin beste side, også innen moderne norsk gastronomi.

– Dette er en meny med enkle, tydelige smaker, frembrakt av en av Norges beste kokker. Jeg vil også påstå at mat av karakteristiske råvarer er et av de beste tema for kulturutveksling mellom folk. Og det passer bra i et måltid der small-talk er en del av det hele, sier daglig leder i Bocuse d’Or Norge, Arne Sørvig.

Administrerende direktør i sjømatrådet, Renate Larsen, er til stede i Shanghai, og sier dette om samarbeidet med Bocuse d’Or Norge og menyens formål.

– Det er viktig at vi kan samarbeide med Norges fremste kulinariske kompetansemiljø på denne måten. Vi snakker med våre kinesiske gjester gjennom gastronomien. Norges unike kombinasjon av kaldt klima og kalde hav, gir sjømaten en smak og historie kjennere over hele verden setter pris på. Sjømaten har alltid vært en viktig kultur- og historiebærer for sjømatnasjonen Norge. Måten Bocuse d’Or løser dette løfter dette måltidet til også å være en viktig arena for norsk sjømatnæring. Kort fortalt får vi demonstrert kvaliteten på den norske sjømaten, med smaker våre kinesiske gjester verdsetter.

Konseptet «Mat som forteller» ble etablert i 2017 og kom første gang til anvendelse til middagen under NHO’s årskonferanse i 2018.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca