Du er her

Mills med ny grov bagett

Grovt er trendy. Men de fleste bagetter i Norge inneholder ikke så mye sammalt mel at de kan betegnes som grove. Det har Mills gjort noe med.
Av ct_admin
Publisert 20.08.2007 08:05

 

 

Bagettmarkedet i Norge flommer over av såkalte grovebagetter. Sannheten er at de fleste av dem langt fra er grove, og bare et fåtall av dem kan i beste fall betegnes som halvgrove.

- Majoriteten av bagettene som finnes på markedet i dag er bare en loff tilsatt fargestoffer, sukker eller maltmel for ta de skal få en mørk farge. Det som ser ut som en sunn og næringsrik bagett er strengt tatt bare en mørk loff, men med høyere fettinnhold. Bagettmarkedet trenger den samme grovhetsmerkingen som brødmarkedet fikk i 2006, mener produktsjef for bakervarer i Mills, Stefan Krogh.

Mills har tatt konsekvensen av den feilaktige markedsføringen gjennom år, og lanserer i høst det som med rette kan kalles en grov bagett, det vil si at produktet inneholder minst 50 prosent sammalt mel.

55 prosent sammalt mel

- 1. september endrer derfor Mills navn på de bagettene som tidligere er blitt kalt grove til betegnelsen mørk. Samtidig lanserer vi en grov bagett som vi med god samvittighet har kalt for grov.

Produktet inneholder 55 prosent sammalt mel, og jeg kjenner ikke til noen andre bagetter på markedet som har en høyere andel. Bagettene produseres i utlandet, og er utviklet spesielt for det norske markedet. Vi fant kun et fåtall produsenter som per i dag kan tilby en så grov bagett-type. Med dette tiltaket ønsker vi å posisjonere oss som en seriøs og helsefokusert aktør i markedet, sier Krogh.

Det er et begrenset antall tilbydere av ordentlig grove bagetter på markedet i dag. Krogh forteller at lanseringen nå kommer etter en grundig analyse av bagettmarkedet og fra henvendelser fra Mills' kunder. For de ordentlig grove bagettene har vært savnet i horecabransjen.

Økt bagettsalg

Når det gjelder storhusholdningsmarkedet er bagetter den største varegruppen innenfor grossistdistribuerte frosne bakervarer, og varegruppen med sterkest vekst (16 prosent) i 2006 (Kilde: Markedsfakta AS).

I fjor ble det omsatt totalt om lag 1900 tonn bagetter i Norge, inkludert KBS-markedet (kiosk, bensin og service).

Hovedandelen av dette salget er fine bagetter, men med det søkelyset vi i dag har på sunne matvaner mener Krogh at tiden er moden for skikkelig grove bagetter.

- Grovt er etterspurt og trendy. Også når det gjelder bagetter. Vi tror at denne lanseringen blir en suksess, sier Stefan Krogh.

Grovhetsmerking

 Næringsbedriftenes Landsforening (NBL) innførte i 2006 grovhetsmerking av brød som en frivillig ordning.

Poenget er at forbrukeren enkelt skal kunne skille grove brød fra fine brød. Ordningen ga resultater. Mange brødleverandører endret sine misvisende produktnavn til noe mer passende. Grovbrød, som i realiteten bare var fint, ville de fleste ikke lenger være bekjent av.

 

Kategorier, grovhetsmerking av brød

Fint: 0 - 24 prosent sammalt mel

Halvgrovt/mellomgrovt: 25 - 49 prosent sammalt mel.

Grovt: 50 - 74 prosent sammalt mel

Ekstra grovt: 75 prosent eller mer sammalt mel