Du er her

Mer grønt hos Clarion Hotels

Clarion Hotels restaurantkonsept Kitchen & Table presenterer et nytt grønt bærekraftig konsept – Urban Garden.
Av Morten Holt
Publisert 25.04.2017 10:21



Med mer grønnsaker på menyen, satsing på egne økologiske kjøkkenhager på hotellenes tak, og urtehager i restaurantene, tilbyr Kitchen & Table klimasmarte valg. Den nye grønne delen av menyen, Urban Garden, lanseres nå i april og skal være en del av samtlige Kitchen & Tables 19 restauranter fra juni 2017.

Urban Garden er Clarion Hotels og stjernekokken Marcus Samuelssons seneste satsing på et nytt bærekraftig og grønt menykonsept, som gjør det mulig for restaurantgjestene å gjøre bevisste og klimasmarte menyvalg.

By Marcus Samuelsson er et samarbeid mellom Marcus Samuelsson og Clarion Hotels. Selskapet driver restaurant- og barkonseptene Kitchen & Table, American Table, Norda Bar & Grill, Eatery Social, Tap Room, Sky Room, samt nyåpnede Bon Bon Bar.

Clarion Hotel Post først ut



Clarion Hotel Post i Göteborg er først ut med en kjøkkenhage på takterrassen med belgvekster, grønnsaker, urter, frukt og bær.

Ambisjonen og forhåpningene er at flere hotell skal få egne Urban Gardens og på de hotellene der det ikke blir mulig kommer man til å satse på samarbeid med lokale bønder. For hotellkjedens restauranter og barer innebærer det nye konseptet at man nå i større grad kan lage mat og drikke av lokalprodusert frukt og grønt, som er dyrket med tanke på bærekraft som sparer på miljøet og minsker energibruk og transport.

– Bærekraft er en av våre hjertesaker, og vi er glad for å ha funnet en måte å ta små steg i riktig retning. Ambisjonen er å bli så selvforsynt som mulig gjennom å dyrke økologisk på hotellenes tak og urtehager i restaurantene. De avlingene som vi selv dyrker frem, sammen med de som kommer fra lokale gårder, blir en avgjørende del av vårt mat- og drikketilbud, sier Carin Josdal Stenbeck, som er administrerende direktør for By Marcus Samuelsson, i en pressemelding.

Gir grunnlaget for menyene


Marcus Samuelsson. (Foto: Carin Josdal Stenbeck)

Hagenes avlinger, samt det som kommer fra lokale bønder, blir grunnlaget for menykonseptet Urban Garden, som består av fire grønne varmretter.

Hovedretten baseres på sesongens grønnsaker og kombineres med gjestens tilvalg av protein. Kitchen & Tables meny består også av klassiske hovedretter, retter man deler samt desserter og søtsaker. Hele menyen bygger på Marcus Samuelssons filosofi og DNA med smaker fra Manhattan, tilberedt med lokale og kortreiste råvarer.

– Ideen til vårt nye konsept er hentet fra de urbane hagene i Brooklyn, New York. Det er en inspirerende og beundringsverdig retning som vi kan utvikle til et moderne og bærekraftig konsept i våre Nordiske storbyer og minsker vårt inntak av kjøtt og fisk, sier Marcus Samuelsson, Creative Director By Marcus Samuelsson.

Nesten selvforsynt



Martin Wiholm, som er F&B-manager på Clarion Hotel Post i Gøteborg, er en av ildsjelene som tok initiativ til å lage en full størrelse Urban Garden. Han og kjøkkensjef på vRA, Sofia B Olsson, sørger sammen for at hotellets restauranter og barer stort sett skal være selvforsynt av sesongens frukt og grønt.

Ambisjonen er å skape flere urbane kjøkkenhager på flere hoteller, samt å finne mange lokale samarbeidspartnere. Hagene gjør det mulig å fryse, tørke eller konservere til bruk året rundt. Kompostering blir også innen kort tid en del av konseptet, da vi ønsker å gjøre matavfall om til jord til bruk i nye avlinger. I tillegg har Kitchen & Table et bærekraft-samarbeid med Karma som skal minske matsvinn og redde miljøet.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her