Du er her

McDonald’s-suksess på to hjul

I slutten av november startet Foodora og McDonald’s sitt samarbeid om levering av McDonald’s-mat til Oslo-folket.
Av Redaksjonen
Publisert 03.01.2019 09:30

Foodora-avtalen var et viktig strategisk grep McDonald’s tok for å tilpasse seg de endrede forbrukervanene til nordmenn, og nå viser tall fra de første ukene at delivery-lanseringen har vært en stor suksess.

Les også: Nå kan du få McDonald's-maten hjem (publisert november 2018)

En suksess

De siste ukene har Oslo-beboere kunnet få den samme maten levert der de befinner seg. Gjennom Foodoras leveringstjeneste, har sykkelbud trosset snø og kaldt vær og fraktet sultne oslobeboere mat, både hjemme, på jobb eller andre steder som har befunnet seg innenfor Foodoras rekkevidde.

«McDonald’s Delivery» har vært en suksess som har gått over all forventning, og har de første ukene hatt nesten 5000 hjemleveringer ved hjelp av Foodoras sykkelbud.

Økt tilgjengelighet og fleksibilitet


Administrerende direktør i McDonald’s Norge, Pia Martinsen Mellbye. (Foto: McDonald's)

– Dette er første gang McDonald’s har tilbudt hjemlevering i Norge, noe som har vært svært spennende for oss. Det var ingen tilfeldighet at vi ønsket at nettopp Foodora skulle stå for selve leveringen. De har en unik tjeneste i Norge som er både pålitelig, rask og ikke minst er de forretningsmessig både flinke og tilpasningsdyktige, sier administrerende direktør i McDonald’s Norge, Pia Martinsen Mellbye, i en pressemelding.

– Vi har med denne tilleggstjenesten økt tilgjengeligheten og fleksibiliteten for kundene våre og vi ser at dette har vært et viktig grep for å tilpasse oss kundenes behov og ønsker. Nå leverer vi McDonald’s der hvor kunden er og på det tidspunktet hvor kunden ønsker det, sier hun videre.

Ny ønsker og behov

Samarbeidet med Foodora er en av flere nye løsninger McDonald’s har lansert i den siste tiden for å tilpasse seg kundens nye ønsker og behov. Restaurantkjeden legger i disse dager om til Experience of the Future-løsning i restaurantene sine, der du kan bestille maten på bestillingskiosker og få den servert ved bordet.

Omleggingen inkluderer også justeringer i matlagingen, i restauranter med den nye løsningen blir alle burgere laget på bestilling. Nylig lanserte McDonald’s også en egen App for Norge der man kan finne nyheter, tilbudskuponger, informasjon om maten og restauranter samt at kunder har mulighet til å gi tilbakemelding.

– En tillitserklæring

Foodora er allerede en godt forankret leverandør av mat i de fleste norske storbyer. Deres rosa sykkelbud og elbiler navigerer seg raskt gjennom gatene for å levere mat fra ulike restauranter og butikker til sine kunder. Take-away og leveringsmarkedet har opplevd en enorm vekst den siste tiden, med over 30 prosent økning hvert eneste år. For Foodora har denne veksten vært enda høyere, noe McDonald’s er nå med å bidra til, og de ser ingen grunn til at den vil avta. Det norske folket har til en høy grad begynt å benytte seg av digitale tjenester som kan forenkle hverdagen og være tidsbesparende. Både Kolonial.no, Godt Levert, Morgenlevering og Foodora er kjente tjenester for de fleste nordmenn. I tillegg økte netthandel i fjor med hele 13,5 prosent (Kilde SSB). 

– Vi opplever at vi kom inn på et veldig riktig tidspunkt da Foodora ble etablert i Norge i 2015. Folk hadde begynt å handle annerledes og det var et stort behov for tjenesten vår, vi fylte rett og slett et hull i det norske markedet. Både utvalget vi tilbyr og leveringsløsningene har vokst og utviklet seg i takt med nordmenns etterspørsel, noe McDonald’s avtalen er et bevis på, sier markedssjef i Foodora, Camilla Kildal.

 – McDonald’s er en av verdens største merkevarer, og det er kjempespennende og ikke minst en tillitserklæring at de nå benytter seg av våre tjenester og ser kommersielle muligheter i det som Foodora har bygget opp i Norge.

Når en bredere kundemasse

– Vi ønsker å levere det folk vil ha, der de er, og når de ønsker det. Og folk vil ha McDonald’s, det har det ikke vært noe tvil om. Vi har hatt, og kommer til å fortsette med å ha, et tett samarbeid med McDonald’s hele veien, slik at leveringene av McDonald’s-maten fortsetter å gå så raskt og knirkefritt som overhode mulig. Det viktigste for begge parter er at kundens behov blir dekket på en tilfredsstillende måte, sier Kildal.

«McDonald’s Delivery» tilbys for øyeblikket i bykjernen i Oslo. Egne hentepunkter har blitt satt opp i utvalgte McDonald’s-restauranter slik at sykkelbudene raskt kan hente bestillingene, og få maten levert til kundene. Samarbeidet har åpnet opp for at både McDonald’s og Foodora når en bredere kundemasse på enda flere tidspunkter.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca