Direktør for mat og drikke i Scandic Hotels Norge, Morten Malting signerer avtalen med klima og miljøminister Vidar Helgesen. (Foto: Scandic Hotels).

Matsvinnet skal halveres innen 2030

Fem departementer og norsk matbransje anført av blant andre Tine, Bama og hotellkjedene Scandic, Nordic Choice og Thon, signerte tirsdag en tilslutningserklæring, der norsk matbransje forplikter seg til å redusere matsvinnet med 15 prosent innen 2020. Innen 2030 skal matsvinnet kuttes med 50 prosent.

Publisert

Scandic Hotels går enda lengre, og skal redusere sitt matsvinn med 20 prosent innen 2020.

– Det er bra at både myndigheter og en samlet bransje tar denne miljøutfordringen på alvor. Vi har jobbet målrettet med å kutte matsvinn siden 2011, og ønsker å lede an i bransjen, sier direktør for mat og drikke i Scandic Hotels Norge, Morten Malting.

En rekke selskaper signerte avtalen i dag. Se hvilke her

Kutt som monner

Gjennom initiativet «Kutt Matsvinn 2020» i regi av Matvett, har Scandic Norge forpliktet seg til å kutte sitt matsvinn med 20 prosent innen 2020. For en stor hotellkjede med mer enn 80 hoteller i Norge blir det fort store tall. 20 prosent mindre matavfall betyr årlig:

* 150 tonn mindre matavfall

* 400 tonn mindre utslipp av CO2

Administrerende direktør i Nordic Choice Hotels,Torgeir Silseth og klima og miljøminister Vidar Helgesen. (Foto: Nordic Choice Hotels)

* 8 millioner kroner i reduserte kostnader

Nordic Choice følger opp

Direktør for mat og drikke i Scandic Hotels Norge, Morten Malting signerer avtalen med klima og miljøminister Vidar Helgesen. (Foto: Scandic Hotels).

Administrerende direktør i Nordic Choice Hotels,Torgeir Silseth, signerte også bransjeavtalen mot matsvinn hos klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

– Vi har vært en ledende aktør innenfor bærekraft i bransjen i mange år, og det skal vi fortsette å være. Derfor signerer jeg denne avtalen med glede. Jeg synes dette er et bra initiativ og ønsker å støtte opp om det, sier Torgeir Silseth.

Tiltak

Scandic er opptatt av alle de små og store tiltakene som til sammen gjør at hotellkjeden når målene.

– Vi kutter ved å sette frem mindre buffetmat av gangen, og heller fylle på ved behov, oppfordre gjester til å forsyne seg flere ganger, og ikke minst veies alt av matavfall slik at man har full kontroll på hvor mye matavfall hvert hotell produserer. Dessuten jobber kjøkken og booking tett sammen for å optimalisere menyen til ulike grupper og redusere matsvinnet ytterligere, sier Morten Malting.

I alle ledd

Driftskoordinator hos Thon Hotels, Kari-Lise Lind, leverte den signerte tilslutningserklæringen til klima- og miljøminister Vidar Helgesen. (Foto: Snorre Tønset)

– For å kutte matsvinn kan man gjøre tiltak i alle ledd av produksjonen. Helt fra bonden til den sultne hotellgjesten. Vi stiller krav til våre leverandører og når maten kommer inn til oss gjør vi vårt aller beste for å minske svinn. Denne bransjeavtalen minner oss på at vi må være skjerpet og strukturert hvis vi skal drive med bærekraftig business, sier Silseth.

Nordic Choice har startet et initiativ med det de kaller «bærekraftcoacher». Coachene er studenter med engasjement for miljø som jobber med å hjelpe hotellene og fokusere på bærekraftig business.

Smarte tallerkener

Nordic Choice Hotels gjorde et grep med tallerkenene sine som ga overraskende resultater forteller Silseth.

– Vi begynte med mindre tallerkener. Har vi store fat, fyller vi opp hele uansett om man skal spise alt eller ikke. Siden tallerkenene hos oss er litt mindre, ender vi opp med å kaste mindre mat, forklarer Silseth.

Thon Hotels er med

– Hotellbransjen jobber nå sammen om å kutte matsvinn, og det er veldig viktig. I Thon Hotels har vi satt i gang flere tiltak allerede for å redusere matsvinn og vi kommer til å jobbe målrettet med dette fremover, sier konserndirektør for Thon Hotels, Morten Thorvaldsen.

Thon Hotels er i gang med å videreselge overskuddsmat, og har et stort fokus på matsvinn.

– I dag samarbeider Thon Hotels med «Too Good To Go» som er en videreformidlingstjeneste via en digital plattform om å selge overskuddsmat til en rimelig pris. Vi bygger også om flere av våre matbuffeter for å redusere matsvinn og lar gjester bruke mindre tallerkener slik at de kan forsyne seg flere ganger. Vi er også i gang med å veie og registrere matavfall og på ett av våre hoteller har vi tatt i bruk et eget dataprogram som har som eneste formål å redusere matsvinn, sier Thorvaldsen.

«Walk the talk»

Matvett er en av initiativtakerne bak den nye bransjeavtalen for matsvinn, de er opptatt av at den viktigste jobben ligger i det daglige.

Utfordringene er å få nok aktører til å «walk the talk» slik at arbeidet som gjøres speiler det ambisiøse målet. Det er viktig at ledelsen i bedriftene sørger for å ha de ansatte med seg og at arbeidet forankres tilstrekkelig nedover i organisasjonene slik at det settes inn nok ressurser til å gjennomføre målinger og tiltak, sier kommunikasjonssjef i Matvett, Anne Marie Schrøder.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS