Silent Ordering Jon Finne

Mat i fred og ro

Du slipper både støyende høyttalerstemmer og løpende serveringspersonell. Brukere av den lydløse serveringen i Norge har bare gode ord å si om systemet. Silent Ordering har kommet for bli.

Publisert

Når kunden bestiller mat, får hun eller han utdelt en elektronisk brikke som gir fra seg tre diskrete pip og et blinkende lyssignal når maten er ferdig.

- Når maten er bestilt, får gjesten brikken. Samtidig blir nummeret på brikken skrevet på ordren til kjøkkenet (det mest ideelle er direkte oppkobling mot en printer på kjøkkenet).

- Når maten er ferdig for henting, taster kokken eller kjøkkenpersonalet inn brikkens nummer på en terminal som er montert på kjøkkenet. Signalet går direkte til den aktuelle brikken som gjesten har, og gjesten henter selv maten ved disken.

- Hver brikke har sitt eget nummer og identitet, og den fungerer samtidig som kundens kvittering. Systemet er enkelt å forstå og enkelt å drifte, forklarer Jon Finne, som driver Teria Systemer AS som har agenturet i Norge for dette systemet som er utviklet og produsert i Danmark (www.discoversystems.com).

Blitt kjent

Teria Systemer står også for installering og service.

- Vi har valgt det slik. Da vet vi at det satt opp riktig og at det virker som det skal, sier Finne.

Silent Ordering er i dag bruk på om lag 100 serveringssteder i Norge. I Danmark, Sverige og Tyskland er systemet tatt i bruk i stor utstrekning, og det er nå om lag 24 000 brikker i drift i disse landene.

- Med dette systemet er opprop i høyttalere og ropende serveringspersonell historie. Ansatte slipper å løpe beina av seg for å finne fram til det rette bordet. På steder med uteservering blir det enda større gevinster å hente.

- Det hele medfører et fredeligere og roligere miljø på de aktuelle serveringsstedene, sier Finne, som legger til at systemet er spesielt egnet for gjestegårder, kroer, kafeer og veikroer med kassebestilling. Også Hurtigruten har tatt i bruk Silent Ordering. Også på store gatekjøkken og turiststeder er systemet tatt i bruk.

Internasjonalt språk

- Våre kunder forteller at takket være dette systemet unngås ekstra bemanning i rushperioder, påpeker Finne.

Silent Ordering har vist seg svært effektivt når det kommer flere busser fullpakket med passasjerer. Fra serveringssteder får vi også opplyst at utenlandske turister som kommer innom ikke alltid forstår norsk, men de forstår brikkenes "språk".

Det hele er også mindre stressende for kunden, som ikke lenger trenger å stå i kø ved disken når de venter på maten, vente konsentrert på at nummeret deres skal bli ropt opp av serveringspersonalet eller følge nøye med på høyttaleren.

Inntjening

En basisinstallasjon, som vil klare seg på de fleste steder, koster et sted mellom 60 000 og 70 000 kroner. Det er sjelden behov for flere enn 20 brikker.

- Vi ser over tid at denne investeringen enkelt kan spares inn ved reduksjon i bemanningen eller at ansatte kan brukes på andre oppgaver. Det er også mulig med annonser på brikkene, for eksempel fra serveringsstedets mest brukte leverandører.

- Det gir gjestene en bekreftelse og en pekepinn på hvilke råvarer og leverandører som serveringsstedet bruker Vi hjelper til med trykking av logo på en skikkelig måte slik at det er mulig å få skrapt det av, forklarer Finne.

Han fremholder også at brikkene er laget av et solid materiale for at de skal holde over lang tid med daglig og røff bruk.

- Det eneste som er nødvendig er et batteribytte hvert halvår, og i den forbindelse tilbyr vi automatisk en overhaling inkludert batteribytte. Vi sender alltid opp nyoverhalte og rene brikker før serveringsstedet sender de gamle tilbake til oss. Slik har stedet systemet i drift til enhver tid, sier Jon Finne.

Egen frekvens

Silent Ordering er tildelt en egen frekvens som gjør at det ikke forstyrrer andre sendere. Derfor kan det brukes på flyplasser og andre steder med sensitive forhold til radiosignaler.

Det kan blant annet tas i bruk i venterom på sykehus og større legekontorer. St. Olav Hospital i Trondheim tester dette nå ut. Enkelte store transportselskaper som blant annet involverer utenlandske sjåfører for inn- og utlossing vurderer også å ta i bruk systemet. Brikken gir da beskjed når det er tid for å tømme eller laste.

Waiters Call

Det er også utviklet et lignende system beregnet for restauranter, Waiters Call, som er ment for servitørene, ikke kundene.

- Foreløpig har vi holdt en lav profil på dette systemet fordi vi har hatt prioritert tid og ressurser på presentasjon og markedsføring i forhold til Silent Ordering. Men vi tror også at Waiters Call vil slå an når vi får markedsført det skikkelig, sier Jo Finne.

"
Powered by Labrador CMS