Du er her

Marriott inntar Norge

Som den første store internasjonale hotellkjeden inntar Marriott nå Norge. Fire hotell åpner i Norge i 2009/2010, deriblant på vintersportsstedene Trysil og Hemsedal. Satsingen på vinterdestinasjoner blir et pilotprosjekt for Marriott. I tillegg blir kjeden representert på Gardermoen og Kristiansund.
Av ct_admin
Publisert 29.01.2008 13:29

Innen 2013 skal det åpnes 15 hoteller i Norge, Sverige og Finland. Inntoget i det nordiske hotellmarkedet skjer i samarbeid med Scandinavian Hospitality Group (SHG).

Marriotts avtale med SHG legger opp til at det i Norge, Sverige og Finland i tiden frem mot 2013 skal åpnes hoteller under merkene Marriott, Renaissance og Courtyard by Marriott, samt Marriott Executive Apartments.

Flere av hotellene kommer i Norge, der kjeden også har siktet seg inn mot kjente norske vintersportssteder som Trysil og Hemsedal. Satsingen på

vinterdestinasjoner blir et pilotprosjekt for Marriott.

Fire i Norge

Marriott har som som mål at innen utgangen av 2010 skal følgende hoteller stå ferdig i Norge:

* Marriott Hotel Oslo Airport med 290 rom

* Marriott Resort Trysil med 280 boenheter

* Marriott Resort Hemsedal med 310 boenheter

* Courtyard by Marriott Kristiansund International Airport med 155 rom.

I tillegg skal skal disse to hotellene være ferdig i Sverige innen utgangen av 2010:

* Renaissance Malmö Hotel med 115 rom, beliggende midt i Malmö sentrum

* Courtyard by Marriott Kungsholmen, Stockholm med 272 rom

Blant hotellbransjens fremste merkenavn

- Vi gleder oss til å utvide i denne regionen. Hotellene vi presenterer vil sikre oss en solid tilstedeværelse i selected og fullservicesegmentet. Vi ser fram til samarbeidet med SHG, og vet at våre merkenavn vil tjene markedet, sier Gitta Brueckmann, Regional Vice President Sales & Marketing, Continental Europe til NTB.

- Disse hotellene representerer tre av hotellbransjens fremste merkenavn. Det tette samarbeidet vi nå inngår med Marriott International og deres 3000 hoteller verden over vil tjene hele Norden, sier Harald Jacobsen, President SHG.

Kjente varemerker

Marriott International er av magasinet Fortune rangert som det best likte selskapet og en av de beste arbeidsgiverne i hotellbransjen. I tillegg til arbeidsplasser og ringvirkninger i lokalsamfunnet blir de nye hotellene og destinasjonene markedsført mot mer en 24 millioner gjester i Marriotts fordelsprogram.

Selskapet både driver og er franchisegiver for hoteller under en rekke merkenavn. 

Fire i Norden

Satsingen i Norden skjer gjennom følgende fire varemerker:

* Marriott Hotels & Resorts er selve flaggskipet, og omfatter Marriotts mest eksklusive hoteller. De nærmere 500 Marriotthotellene verden over tilbyr en moderne tilnærming til den tradisjonelle gjestfriheten som har gjort merket til et sikkert valg for reisende i over 50 år. Hotellene holder svært høy standard både med hensyn til komfort og teknologi, og tilbyr markedets beste møtefasiliteter.  

* Renaissance Hotels & Resorts tilbyr all den service og oppmerksomhet man forventer av et eksklusivt hotell. De over 140 Renaissance-hotellene verden over kjennetegnes av raffinert arkitektur, moderne interiører og populære restauranter og barer.

* Courtyard by Marriott-hotellene retter seg mot forretnings- og fritidsreisende som er opptatt av komfort. Med nærmere 800 hoteller verden over er Courtyard Marriotts største merke, rangert som det 13. største i verden. Gjestene ved Courtyard-hotellene verdsetter høy standard og funksjonelle, innbydende omgivelser.

* Marriott Executive Apartments er eksklusive leilighetshoteller for forretningsfolk som har behov for midlertidig innkvartering over noe lengre perioder. Marriott Executive Apartments finnes i alt fra ett- til treromsleiligheter og kombinerer hjemlig komfort med hotelltjenester av høy kvalitet, som døgnbemannet resepsjon, renhold og vaskeritjenester.