Du er her

Luksus utover det materielle i 2017

Nå som 2016 nærmer seg slutten, ser vi med forventning frem til et nytt år med nye destinasjoner og opplevelser. Men hvordan vil vi reise i 2017?
Av Redaksjonen
Publisert 29.12.2016 07:43



AccorHotels presenterer sju trender som viser at «meningsfull reising» bør tas i betraktning blant luksusturister i året som kommer.

Blant verdensvante reisende er luksus et begrep som stadig er i endring. Og selv om luksus på mange måter er synonymt med avslapping med en liten gullkant, handler det i dag like mye om «meningsfullhet» som materielle ting. Familieopplevelser, nye møter og mulighet for alenetid er noen eksempler på meningsfulle trender som luksusreisende i stadig større grad søker.

Hvordan man føler seg

– Gjestene våre oppfatter ikke lenger en luksusopplevelse utelukkende ut fra omgivelser eller hvor mye den koster, men også hvordan den beriker livene deres og hvordan den får dem til å føle seg. Luksus handler i dag like mye om muligheten til å bli overrasket, oppleve glede og helhet eller å føle tilhørighet. Det er følelsen som teller, sier Chris Cahill, konsernsjef for AccorHotels luksusmerkevarer, i en pressemelding.

– AccorHotels har alltid fulgt reisetrendene for å kunne møte de reisendes forventninger og ønsker. I dag har vi mange hoteller og feriesteder over hele verden med unike muligheter for kulturelle, eventyrlige, åndelige og kulinariske aktiviteter. Vi ønsker at våre forretningsreisende og turister skal kunne unne seg det beste som hvert reisemål har å tilby, sier Jan Birkelund, VP Sales & Distribution for AccorHotels i Skandinavia og Finland.

Sju luksustrender



Her er AccorHotels sju luksustrender:

1. Livsberikende opplevelser

I en fersk undersøkelse utført av YouGov blant globale luksusforbrukere, svarte 75 prosent at det er svært viktig å «fange den lokale kulturen». De verdsetter øyeblikkene når de får oppleve autentiske kulturelle opplevelser. noe unikt som de kan skrive om og dele bilder av.

2. Den luksuriøse familieferien

Glem alt om ferie i campingvogn! Neste år vil familienes ferie være mer eventyrlig og sofistikert. Foreldre oppmuntrer barna sine til å se verden og oppleve ulike kulturer.

3. En følelse av samhørighet

I dagens digitaliserte verden blir det stadig viktigere for gjestene å oppleve personlig service og få god kontakt med personalet. Ifølge en rapport fra Luxury Insights, er de ansatte på hotellet den viktigste faktoren for hvordan gjestene opplever oppholdet.

4. Feinschmeckeren spiser seg gjennom reisen

Snarveien til mange gjesters hjerte går via magene deres. Ifølge nye funn fra verdens turistorganisasjon, er det flere reisende som søker etter det ekte på de stedene de besøker gjennom restaurantbesøk. Restaurantturister og cocktail-kjennere stoler på innsidekilder for å få tips om aktuelle kokker, lokale topprestauranter og unike muligheter for annerledes smaker.

5. Det private og tilbaketrukne tiltrekker

For de mest velstående turistene, er privatliv ofte den ultimate luksus. På samme måte som en verdenskjendis lengter etter å stoppe tiden en stund og tilbringe litt kvalitetstid med venner eller familie. Eller bare å få være alene med tankene sine.

6. Velvære-turisme

Gandhi sa en gang at «helse er den virkelige formuen». Luksusturister nekter å la bagateller som tidsforskjeller og lange flyreiser komme i veien for deres velvære og mulighet til å holde seg i form. Etter en uttørkende og utmattende flytur, kan en bra spa, et treningssenter og helsemenyer være den største luksusen. «Velvære-turisme» forventes å vokse med over ni prosent i 2017, noe som er nesten 50 prosent raskere enn den generelle turismeveksten, ifølge Global Spa og Wellness Economy Monitor.  

7. Verden er klasserommet vårt

For oss i Norden har ferie lenge vært en sjanse til å få tilbake noen tapte soltimer. Men nå er det ikke lenger solsengen og strandlivet som frister mest. Luksusturister i dag elsker å kjenne pulsen på reisemålets ekte hjerte. Kultur og opplevelser betyr mer enn å komme hjem med solbrune bein.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her