Du er her

Lekter’n - første restaurant med ny Vipps-løsning

Lektern’n er første serveringssted som tar i bruk VippsGO i stor skala. Vipps og Lekter’n har jobbet sammen med å utvikle en løsning som både er enkel for gjestene og som ivaretar restaurantens og medarbeidernes behov.
Av Morten Holt
Publisert 23.05.2018 06:02


Foto: Tom Hansen

Foruten Lekter’n, driver Mat og Drikke Gruppen AS restaurantene Louise Restaurant & Bar, Albert Bistro, Sorgenfri og Christiania.

Med flere enn 550 000 gjester per år og 750 medarbeidere er det en markant restaurantaktør som har tatt i bruk VippsGO.

Bestiller mat og drikke via appen


Foto: Tom Hansen

Styremedlem Markus Gjelseth ser frem til at gjestene som besøker

Lekter’n i vårsola enkelt kan bestille mat og drikke via appen.

– Vi har store forventninger til innføringen av VippsGO. For oss muliggjør dette raskere og mer effektiv service, og ikke minst er det et tiltak som kommer gjestene til gode. Gjestene kan bestille når de ønsker det, og regningen er betalt når serveringen kommer på bordet. Særlig hvis man har dårlig tid er det en stor fordel at alt går raskt og sømløst for seg. De første reaksjonene fra gjestene som har prøvd dette er også utelukkende positive. Vipps er så etablert i Norge at vi ser et stort potensial fremover, sier Gjelseth.

Han forteller at Mat og Drikke Gruppen også har forsøkt VippsGO når de har nattklubb på Christiania, et steinkast fra Stortinget.

Raskere servering


Foto: Tom Hansen

– I stedet for å stille seg i barkø, kan gjestene bruke VippsGO. Snittleveringen til bordet var på 1,5 minutter. Målet vårt er at drikkebestillingen aldri skal ta mer enn 2 minutter med Vipps, sier Gjelseth.

– Men hva hvis man ønsker å få tips og råd om hvilken vin eller drink man bør velge?

– Vi skal absolutt ikke ta vekk menneskelig interaksjon, men vi ønsker at gjestene skal få velge det selv. Vil de ha anbefalinger kan de alltids spørre en servitør eller gå til baren. Men er det viktigere å legge inn en rask bestilling på en øl og et glass hvitvin så kan de bestille det via VippsGO, svarer han,

– Hvordan har medarbeidere tatt imot det nye bestillings- og betalingssystemet VippsGO medfører?

– Noen var litt skeptiske i starten, men etter at de har fått prøvd og feilet, og ikke minst kommet med forslag til løsninger så er alle svært positive. Det er utrolig deilig å oppleve stemning nå på Lekter´n med en rolig atmosfære hvor gjester og medarbeidere nyter sola og opplever en service som seiler av sted.

Fornøyde gjester og medarbeidere


Fornøyde gjester - og medarbeidere. (Foto: Tom Hansen)

– Som en stor restaurantaktør er jo målet vårt alltid at gjestene skal være fornøyde, og medarbeidere ser nå at gjestene blir glade fordi de får mat og drikke servert raskt. I kundeundersøkelser er det å vente på regningen ofte noe negativt om det tar tid, her kan du bare gå fra bordet når ønsker å forlate Lekter’n ettersom regningen da allerede er betalt. Selve betalingsoperasjonen er jo også noe våre servitører har brukt mye tid på. Nå kan de heller bruke tiden på å yte god service til restaurantgjestene, forteller administrerende direktør i Mat og Drikke Gruppen, Tone Langbach.

– Vipps handler om forenkling, og det er samarbeidet med Lekter’n et godt eksempel på. Gjestene får både bestilt og betalt mye raskere og enklere, samtidig som servitørene får en enklere jobbhverdag, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

– Ingen stikker fra regningen


Hovmestyer På Harboe. (Foto: Tom Hansen)

Hovmester Pål Harboe hos Lekter’n forteller at de etter innkjøringsperioden nå har fått det nye bestillings- og betalingssystemet via VippsGO til å fungere utmerket.

– Noen av våre medarbeidere og gjester var skeptiske i starten, men etter at vi nå har fått «fintunet» alt, er det bare godord å få. Det er viden kjent innen service at drikke bør komme til bordet relativt raskt etter bestilling. Med VippsGO går det mye, mye raskere. For kundene er det enkelt å kansellere hvis man har gjort en feil i bestillingen, og for oss slipper vi problemet med at noen stikker fra regningen.

– Hvem er den typiske VippsGO-kunden hos Lekter’n?

Det er unge mennesker mellom 25 og 30 år. Men de eldre kommer sterkt etter, sier hovmester Pål Harboe.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

 

Faktaboks

Lekter’n og Vipps

* Løsningen gjør at gjestene får bestilt raskere, ettersom de slipper å vente på servitør for å betale og har mindre frustrasjon knyttet til venting.

* På Lekter’n har de integrert VippsGO med en kasseløsning levert av Retailsolution.

* Slik utnytter de teknologien som ligger i VippsGO for å tilby bestilling av mat og drikke til bordet uten å ha kontakt med servitør, samtidig som at kassesystement opprettholder den naturlige mottaksformen for bestillinger som servitører og ansatte er vant med.

* Dette gir også tilfredsstillende rapporter i forhold til regnskap, som kreves av ny kassalov.

* På hvert bord er det informasjon om hvordan man bestiller. De er også merket med et nummer som gjør at man kan identifisere kjøperen og leveransepunktet til bestiller, ved at bestiller fyller inn bordnummeret i løsningen ved en bestilling.

* Hovedtanken er at dette skal strømlinjforme restaurantdriften og gjøre arbeidshverdagen lettere for servitørene og sikre bedre service for gjestene.

* For restauranter som Lekter’n fører dette også til mindre svinn i form av feilbestillinger, da kunden styrer hele prosessen selv og forhåndsbetaler regningen.

VippsGO og Vipps

* VippsGO er en betalingsløsning for bedrifter inne i Vipps-appen.

* Bedriften setter opp en egen liten butikk, eller som i Lekter’ns tilfelle, en «restaurant».

* Der bygger de en egen meny som kundene kan forhåndsbestille fra og betale.

* Løsningen er også god for restauranter med «take out», der kundene kan bestille på forhånd og velge når de skal hente maten.

* Vipps har over 2,8 millioner brukere, og veldig mange av disse er rett i målgruppen for Lekter’n.

* Slik muliggjøres betaling via mobil på en rask og enkel måte.

* Over 60 000 bedrifter har nå tatt i bruk Vipps.