Du er her

Ledende i is

Mr. Iceman – eller rettere sagt Jack Stensland (47), har spesialisert seg på is og isbiter. Nå er bedriften hans blant de ledende i verden med sitt utvalg og stadige innovasjoner.
Av Morten Holt
Publisert 05.07.2018 21:02


Mr. Iceman holder til på Herbergåsen i Akershus. (Foto: Morten Holt)

I produksjonslokalene på Herbergåsen i Nes i Akershus lages krystallklare isbiter og is i alle varianter av rent, norsk vann, produsert under trykk – og ifølge Stensland; – garantert uten smak eller lukt.

Alt dreier seg om å få rent vann inn – og frossent vann ut av fabrikken.

Hjemmelaget is smaker gjerne fiskegrateng!

– For det første bruker vi rent, norsk vann. Det er en helt avgjørende faktor for kvalitet. Så gjennomgår vannet en renselsesprosess på fabrikken. Deretter skjer frysingen under ekstra høyt trykk og uten oksygen, noe som gjør isbitene glassklare og holdbarheten bedre, sier Stensland.

– Hjemmelaget is skal ikke smake noen ting. Det skal bare kjøle, påpeker Stensland..

– Is, som ligger i en fryser, tar til seg smak og lukt ekstremt lett fra andre produkter i fryseren. Det er bare å smake på isbiter som har ligget i en fryser over tid – sammen med for eksempel fiskegrateng. Jeg vil ikke anbefale å bruke disse i en drink! Med vår prosess kan jeg garantere isbiter uten smak, sier han.

Flyttet ut av Oslo


– Rent, norsk vann en helt avgjørende faktor for at kvaliteten skal bli slik vi ønsker, sier Jack Stensland. (Foto: Morten Holt)

Bedriften ble etablert i Stenslands fars garasje i Oslo for snart 20 år siden. De fleste hadde liten eller ingen tro på at han skulle lykkes med å selge isbiter i kalde nord. «Det laget jo alle selv», men etter noen år begynte ting å skje. Realiteten ble Norges første isbitfabrikk.

Etter tre år ble bedriften flyttet til Groruddalen, der han holdt til i fire år, men da næringslokalene på Herbergåsen ble ledige for salg sommeren 2006, slo Stensland til. Deretter har utviklingen skutt i været, og nylig ble lokalene bygd ut – for å etterkomme den stadig økende etterspørselen, spesielt fra utlandet.

For det som startet med isbiter, og har utviklet seg til å bli en større geskjeft. I dag er alt fra knust is, isskulpturer og gedigne isblokker til salgs. 

Hygiene

Etter at Mr.Iceman flyttet til Herbergåsen, satset han enda mer på horecasektoren – og spesielt barene.

– Barer og serveringssteder med respekt for seg selv bør se litt på hva slags isbiter som brukes i drinkene. Ofte «grafses» det med en spade nede i isbithaugen, der det som regel er plussgrader og et eldorado for bakterievekst. Mye avhenger av den ansattes håndhygiene. Det slurves også med renholdet av ismaskinene, og det blir slimdannelser der isbitene fryses og oppbevares, forklarer Stensland.  E-coli og salmonella kan fremkomme, sier Stensland.

Eksport

Mr. Iceman har opparbeidet seg en stor kundemasse, både i Norge og utlandet. Eksporten har tatt av de siste årene, og tilstedeværelsen på Anuga-messen i Tyskland, en av verdens desidert største mat- og drikkevaremesser. Der stilte han blant ut en 800-kilos stor isblokk med en kongekrabbe inni (se hovedbildet), som ga et stort eksportløft.

– Det var det mest kommenterte bildet på Instagram fra messen. Meget god markedsføring for oss, og etter dette har vår eksport økt kraftig, sier han fornøyd.

Han har levert isblokker på opptil ett tonn til arrangementer i Sør-Korea, New York, London og Milano, for å nevne noen av destinasjonene.

Iskunstner

Stensland, som også har utdannet seg som iskunstner og reist verden rundt for å lære av de beste, har nemlig spesialisert seg på å produsere store isblokker – til bruk i større arrangementer og events. Da plasseres gjerne noe som er knyttet opp til arrangementet inne i isen.

– Jeg har fått de merkeligste forespørsler om hva folk ønsker å ha inne i isen, sier Stensland lattermildt, uten å gå i detalj.

Like populært er også isskulpturer: – Det som er spennende med en isskulptur på et arrangement, er at den er levende. Den vil endre fasong i løpet av 3-4 timer på et serveringsbord. Den begynner som frostet, så blir den etter hvert krystallklar og med rett belysning vil den gløde. Så vil den sakte, men sikkert, begynne å smelte og endre fasong. «Wow-faktoren» er høy på et arrangement, sier han.

Is i skreddersøm

– Is i skreddersøm blir mer og mer populært. Vi lager produkter akkurat slik kunden ønsker å få det, forklarer Stensland.

– Jeg kontaktes stadig av bartendere fra inn- og utland, som ønsker å tilby sin helt spesielle signaturdrink – med isbiter som ser annerledes ut. For de mest fremadstormende bartenderne holder det ikke lenger med de «vanlige» isbitene. I tillegg til smak og funksjonalitet, skal en drink også se bra ut, påpeker Mr. Iceman.

Les mye mer om Mr. Iceman i magasinet Horeca (nummer 3 2018)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her