Du er her

Løfbergs effektiviserer

Kaffebrenneriet Løfbergs har valgt å ta i bruk IFS Applications for å effektivisere leverandørleddet. Det fører til at selskapet både sparer penger, men også at ferskvaren de selger – kaffe, kommer raskere ut til forbrukerne.
Av Redaksjonen
Publisert 06.02.2018 07:16



Forretningssystemet fra IFS gir Løfbergs muligheten til å effektivt styre leverandørkjeden i hele selskapets globale drift. Det gir bedre synlighet, økt effektivitet og styrker samtidig Løfbergs innsats innen bærekraft.

Implementeringen vil nå brukere i ni land, i tre forskjellige produksjonsanlegg i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia, Finland, Canada, Estland, Latvia og Litauen. I Norge har Løfbergs hovedkontor på Trollåsen på Kolbotn

IFS Applications tas i bruk mars 2019.

Økt effektivitet og synlighet


Illustrasjonsfoto: Løfbergs

«Etter nøye gjennomgang, valgte Løfbergs denne løsningen til å forene flere nøkkelprosesser i selskapet, og dermed skape et forent leverandørledd på tvers av sine driftsenheter. Det vil skape økt effektivitet og synlighet. IFS vil levere en ERP-løsning til Løfbergs som også støtter forhåndsanalyser, så vel som en digitalisert og automatisert prosessbehandling», heter det i en pressemelding.

– Vi trengte ett globalt forretningssystem med sterkt søkelys på prosesser bak produksjon innen nærings- og nytelsesmiddelindustrien, så vel som leverandørstyring. Med IFS kan vi integrere alle nøkkelprosesser forbundet med produktutvikling og få en bedre oversikt over driften og produksjonsfasilitetene. Dette vil betraktelig redusere tiden ut på markedet for vårt utvalg av kaffe, sier konsernsjef for Løfbergs, Lars Appelqvist.

Erstatter eldre løsninger

IFS erstatter flere eldre løsninger, inkludert Microsoft og Infor, med IFS Applications, for å kunne støtte finans, produksjon, leverandørledd, innkjøp, produktutvikling, bærekraftskontroll, kvalitetssikring og utegående servicefunksjoner.

IFS ERP-løsning vil skape en plattform for Løfbergs til å utvikle og utnytte digitalisering og automatisering for å kunne bygge nye forretningsmodeller.

– Vi er spente over å ha blitt valgt til å gi Løfbergs bedre oversikt og innsyn i sine bedriftsoperasjoner. IFS Applications er det perfekte valget for produsenter og grossister innen nærings- og nytelsesmiddelindustrien, og tilbyr helt bransjespesifikke funksjoner med en reell innsikt i bedriftens lokale og globale operasjoner, sier konsernsjef for IFS Scandinavia, Glenn Arnesen.

Du kan lese mer om hvordan IFS støtter produsenter og kunder i nærings- og nytelsesmiddelindustrien her

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Faktaboks

Løfbergs

Løfbergs ble grunnlagt i 1906, og er nå ett av de største kaffebrenneriene i Norden.

Det er et familieeid selskap i fjerde generasjon.

Hovedkvarteret ligger i Karlstad, der Løfberg også har sitt brenneri i Sverige.

Selskapet har over 300 ansatte, og omsetter for om lag to milliarder kroner.

Foruten Sverige, har Løfbergs egne brennerier i Sverige, Norge, Danmark og Latvia., og Norge regnes som et kjernemarked.

Nå er selskapet en av verdens største importører av økologiske og Fairtrade-sertifisert kaffe.

Løfbergs eier også temerket Kobbs.

Les mer på Lofbergs.no

IFS

IFS utvikler og leverer programvare til kunder over hele verden, som produserer og distribuerer varer, vedlikeholder anleggsmidler og driver service-orienterte bedrifter.

Selskapet har om lag 3500 ansatte, som støtter mer enn en million brukere over hele verden gjennom lokale kontoret og partnernettverk.

Les mer på IFSworld.com