Du er her

Lærer nordmenn å trylle med krydder

Niru Kumra (46) er en av dem som har gått i bresjen for indisk matkultur i Norge. Krydderet er helt essensielt i indisk mat, derav navnet firmanavnet Masalamagic.
Av ct_admin
Publisert 17.04.2015 16:00

En ekte «spice girl: Niru Kumra maler sitt eget krydder – slik hun har lært det av sine foreldre. (Foto: Morten Holt)

– Masala betyr krydderblanding og magic betyr å trylle, forklarer engasjerte Niru Kumra, som foruten å ha en egen Masalamagic-serie i butikker (lansert 2012) og i en egen nettbutikk, også har et eget kurs- og eventsenter i Oslo.

Hit kommer privatpersoner og bedrifter for å oppleve Nirus verden.

Niru Kumra med en typisk rett fra Punjab: Polau, krydret basmatiris med grønnsaker og panir (indisk ost laget med melk og kefir).


Inspirasjon og matglede

– I den indiske matkulturen betyr det mye å lage mat sammen. Oppleve matglede sammen. Dette prøver jeg å gjenspeile når vi har matkurs hos oss. Målet er at de som deltar på kursene, tar med seg inspirasjonen og matgleden hjem, og at dette er noe de vil ha glede av resten av livet, sier hun.

Et av hennes mål er å tilpasse indiske retter til norsk utstyr og det norske kjøkkenet.

– I India lages maten på en helt annen måte enn mat lages i vestlige land, og med utstyr som ikke finnes her i Norge. Et av våre mottoer er derfor «Indisk mat på norske fat»; vi tilpasser det rett og slett det norske kjøkkenutstyret. Samtidig er det viktig at dette ikke går på bekostning av de ekte, gode indiske smakene, forteller Niru Kumra, som også presiserer at indisk mat er så uendelig mye mer enn Tikka Masala og Tandoori, som de fleste nordmenn forbinder med indisk mat.

– De rettene utgjør bare en brøkdel av det som spises i India, presiserer Niru, som også har laget kokeboken «Indisk mat på norske fat».


Fra departementet til indisk mat

Niru Kumra samme med sønnen Ayush Kumra, som er salgssjef i firmaet. (Foto: Morten Holt)

Masalamagic-historien begynte i 2003. Hun var ansatt som prosjektleder i Nærings- og handelsdepartementet, og gikk ikke den gang med planer om å starte en matbedrift, bortsett fra at hun hadde en drøm å lage sin egen chutney.

– Da barna gikk på skolen, hadde jeg med meg indiske retter på avslutninger og tilstelninger. Andre foreldre syntes det luktet så godt, og ville lære seg å lage indisk mat – med min hjelp. Det spredte seg raskt, og snart hadde jeg mer enn nok å gjøre. Slik ble jeg gründer, sier hun smilende.

Hun stammer opprinnelig fra Punjab-provinsen helt nord i India (mot grensen til Pakistan), men har bodd i Norge siden hun var åtte.

Naturlig nok blir mye av det hun lager og tilbyr, preget av kjøkkenet fra Punjab – der det brukes mye erter, linser og panir (indisk ost laget med melk og kefir). Også nanbrødet stammer fra de nordlige delene av verdens nest mest folkerike land.


Et mangfoldig kjøkken

Niru Kumra. (Foto: Morten Holt)

Det indiske kjøkkenet er svært mangfoldig.

 – Det sørindiske er mye preget av fisk- og skalldyrsretter, de vestindiske i området rundt Goa er mer portugisisk-inspirert med svinekjøttretter og vin i maten, mens i det nordindiske kjøkkenet finner du mer kraftige kjøttretter, kanskje litt inspirert av mogulene, og det vi er mest kjent med i Norge. I de østlige delene av India (Daalbhat) er det mer vegetarinspirert, med mer bruk av ris og bønner, forklarer Niru Kumra.


Vekst i dagligvaremarkedet

Masalamagics produktserie har fått merket for god design av Norges designråd.

Masalamagic har også fått merket for god design, og etter at Masalamagic-produktene endret innpakning og design i 2014, økte salget i dagligvare med 138 prosent. I dag finner du produktene, alle glutenfrie og produsert på Niru Kumras oppskrifter i Gujrat-provinsen nordvest i India, i rundt 250 butikker landet rundt.

Niru Kumra arbeider også med en egen serie for storkjøkken via ASKO Storkjøkken.

 – Produktene vil være spesielt egnet mot kantiner – som hverdagsmat, mener Kumra.

Men det er likevel kurs og catering som fortsatt er bærebjelken. De to segmentene utgjør mye over 50 prosent av den totale omsetningen for selskapet.

Les mye mer om Masalamagic i magasinet Horeca (nummer 2 2015)


Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"