Du er her

Kortreist Jæren-kylling fra Jæder

På Jæren finner du 45 kyllingbønder innen en times omkrets, og nå har Jæder etablert et produksjonsselskap midt i smørøyet.
Av Redaksjonen
Publisert 14.06.2017 10:33


Kylling på festbordet. (Foto: Pressefoto fra Jæder)

Et godt, lokalt samarbeid mellom bønder, foredling og leverandør skal sørge for suksess med den nye merkevaren «Hå Kylling».

Kylling vokser

Tall viser at det er sterk vekst i forbruket av kylling. I 2006 produserte bøndene i fylket 9000 tonn kyllingkjøtt, mens det i 2016 ble levert 24 814 tonn. Det tilsvarer nesten en tredobling.

Kyllingbonde Sigurd Høyland holder til i Kongeheia på Rimestad, og han kan fortelle at han er stolt av å være en del av den jærske kyllingsatsingen.

– Jæder er en solid leverandør og en anerkjent produsent av mat av høy kvalitet, og jeg er veldig glad for at mine kyllinger nå skal bli markedsført som «Hå Kylling» ut mot markedet. Det er definitivt ingen ulempe å ha en dyktig samarbeidspartner som Jæder like i nærheten. På Jæren har vi et meget godt miljø, og lange tradisjoner for samarbeid. Det er med på å gi gode resultater, sier Sigurd Høyland.

Effektivt og moderne slakteri

Produksjonsselskapet «Hå Kylling AS», som Jæder Ådne Espeland etablerte sammen med Nortura i november, har åpnet nye muligheter til å satse enda sterkere på hvitt kjøtt.

Dag Roar Reime er daglig leder i «Hå Kylling AS», og han er strålende fornøyd med at Jæder nå satser på kortreist kylling.

– Vi har fått på plass et meget profesjonelt foredlingsanlegg. Her er vi tett på bøndenes produksjon og kan dermed sørge for effektiv, moderne drift og samtidig at dyrevelferden ivaretas. Kylling er et velsmakende kjøtt og et miljøvennlig og stadig mer populært middagsalternativ, så det vil være nok å gjøre, fastslår Reime.

Gleder seg til fortsettelsen


Markedssjef hos Jæder Ådne Espeland, Guro Espeland. (Foto: Pressefoto fra Jæder)

«Hå Kylling» er det nye navnet på Jæder sine kyllingprodukter, både ferske og ferdigbehandlede.

– Felles for alle produktene er at det er «kvalitet fra Jæder». Det kan vi love siden vi er så tett på både bønder og produksjonsselskap. Vi vil jobbe kontinuerlig med å utvikle nye kyllingprodukter gjennom Jæder-kjøkkenet, og gleder oss til å lansere flere spennende nyheter i fremtiden, sier markedssjef i Jæder Ådne Espeland AS, Guro Espeland.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her