Du er her

Koreansk øl og soju

IB Fine Wines AS har gjort en avtale med Hite-Jinro Company i Korea om import og distribusjon av øl og soju til det norske markedet.
Av Redaksjonen
Publisert 27.11.2018 03:27



– I første omgang lanserer vi ølet Hite Beer Pale lager og sojuen Jinro Chamisul, men vi regner med å kunne tilby flere varianter fra begge produktkategorier etter hvert, melder Grete Borgen i selskapet.

Egnet til det asiatiske kjøkken

Det asiatiske kjøkken er i vinden i Norge og stadig flere restauranter henter inspirasjon fra flere steder Asia, herunder også det koreanske kjøkken. IB Fine Wines AS håper å kunne dekke en nisje innenfor dette segmentet i drikkevaremarkedet.

– Så langt har vi blitt møtt med entusiasme og positive tilbakemeldinger. I horecamarkedet er der en del som kjenner produktene fra før, mens veldig mange andre er nysgjerrige og ønsker å vite mer om hva man spiser til, og hvordan man drikker soju. Og for å svare veldig enkelt på sistnevnte, nytes soju som regel bar og fungerer som en slags «snaps» (i små glass) gjennom måltidet i kombinasjon med øl. Gjerne til sterkt krydret mat og/eller umami-smaks-retter, eksempelvis kimchi (fermenterte grønnsaker) som regnes som Koreas nasjonalrett. Altså ikke ulikt vår egen tradisjon med øl og akevitt til forskjellige matretter. Soju benyttes også som base i diverse cocktailer og finnes blant annet også med plomme-smak, opplyser Borgen.

Blankt brennevin

Soju er det generelle navnet på et blankt brennevin som kan variere en del i alkoholstyrke, fra Chamisuls moderate 17,8 % opp til cirka 45 % for andre merker.

– Kilder antyder at det selges dobbelt så mye soju enn Smirnoff vodka på verdensbasis. Koreanerne selv står for en stor del av dette konsumet, og soju utgjør en selvfølgelig del av et koreansk måltid og kultur. Hver provins i Korea har sin spesielle lokale variant som de hegner om og favoriserer. Det skal finnes åtte lokale hovedvarianter i landet, forteller Borgen.

Jinro Chamisul soju

Jinro Chamisul soju, med bare 17,8 % alkohol, er en av disse hovedvariantene, og er det mest populære soju-merket i hovedstaden Seoul og omegn.

«Chamisul» er det mestselgende soju-merket generelt og selges over hele Korea og internasjonalt.

Soju ble tradisjonelt lagd på ris, men det ble forbudt å bruke ris til destillering under Korea-krigen. Jinro Chamisul Soju er nå destillert på en blanding av ris, bygg, søtpotet og tapioca/tapica. Det har en ganske nøytral duft og smak, litt som vodka.

Hite Beer Pale lager

Hite Beer Pale lager er den mest populære øl-sorten i Seoul og omegn. Dette er et lettdrikkelig og friskt øl, lyst i fargen, med lett skum og som passer til asiatisk mat. 

Hite Beer Pale lager og Jinro Chamisul Soju, i kombinasjon, er et egnet følge til koreansk- og annen asiatiskinspirert mat.

Snart 100 år gammelt selskap

Firmaet Jinro har produsert soju siden 1924. I 2006 ble produsenten kjøpt opp av ølbryggeriet, Hite. Hite-Jinro Company er i dag Koreas største drikkevare-produsent.

Firmaet er verdens største produsent av soju og har hele 60 % av hjemmemarkedet.

Jinro Chamisul soju



Alkohol: 17,8 %

Volum: 350 ml

20 flasker/kartong

Norsk importør: IB Fine Wines

Hite Beer Pale lager

4,3% abv



330 ml (flaske).

24 flasker/kartong       

Norsk importør: IB Fine Wines

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca