Reinsborg

Kjedene serverer stadig ferskere juice

Nordmenn drikker stadig mer ferskpresset juice, som er stort nedover i Europa. Leverandørene og fastfoodkjedene satser nå sterkt i det voksende segmentet.

Publisert

– Juicen blir kjempegod når den er helt nylaget. I våre oppskrifter er juicen også hundre prosent naturlig, uten noen form for tilsetninger. Du vet hva du får, og dette er helt i tråd med helsetrenden som råder. Nordmenn er opptatt av at det de spiser og drikker skal være sunt, sier Hanne Linnert i Bama.

Stadig vanligere

Bama er på langt nær alene om å satse på fersk juice. De karakteristiske flaskene til svenske Brämhults er stadig vanligere å se der det selges mat. Sveitsiske Marché har nylig tatt over veikrokjeden By The Way. Marchés spesialitet er å tilberede ferske råvarene så å si foran øynene på kundene. Fersk juice er en viktig del av menyen.

I Oslo-området er fastfoodkjeden Zenzi by Realfood i ferd med å etablere seg for fullt. Seks butikker er åpnet på bare ett år, og seks nye er planlagt.

Her er det kun sunn mat og drikke som gjelder. Til og med snacksen er sunn.

Juice er blitt trendy

– Vi merker veldig godt at ferskepresset juice er blitt trendy. Vi selger masse av det. Juice på kartong er både pasteurisert og ofte tilsatt ekstra sukker. Hos oss ser kundene med egne øyne at frukten og grønnsakene presses til juice, uten noe mer fiksfakseri, sier Inger Marie Pal i Zenzi.

– Pasjonsfrukt, pære, eple og ananas og gulrot i et og samme glass, sier Marie Pal.

Powered by Labrador CMS