Kavli er en av årets nykommere, og går til topps blant mat- og drikkeprodusentene. Det kan administrerende direktør Karl Johan Ingvaldsen være stolt av. (Foto: Kavli)

Kavli og Tine på omdømmetoppen

Hurtigruten er på andreplass totalt, mens Kavli og Tine har det beste omdømme blant norske mat- og drikkeprodusenter. McDonald’s er kåret til «Årets omdømmeklatrer 2017» i Norge.

Publisert

Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

RepTrak Norge gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge.

Hurtigruteskipet Spisbergen på vei inn til Svolvær. (Foto: Morten Holt)

Hurtigruten på andreplass

For andre år på rad seiler Hurtigruten inn i toppen på Apelands anerkjente omdømmeundersøkelse RepTrak. Med 86 av 100 mulige poeng får Hurtigruten en av de høyeste poengsummene som noensinne er oppnådd i undersøkelsen, og 2,5 poeng bedre enn i fjor.

– Vi vil rette en stor takk til gjestene våre og til befolkningen langs kysten. At tilliten til Hurtigruten øker fra i fjor, er et tydelig signal om at de som reiser med oss nå for alvor merker resultatene av snuoperasjonen vi har gjennomført, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

– Både Kavli og Tine gjør de riktige tingene, og lykkes i å overbevise det norske folk om at de kan levere varene, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland. (Foto: Katrine Lunke/Apeland)

Kavli seiler inn på listen for første gang, og passerer så vidt Tine blant mat- og drikkeselskapene. Selskapet får en omdømmescore på 84,1 poeng av 100 mulige. Tine ligger rett bak, med 83,2 poeng. Begge produsentene er blant selskapene i Norge med et «fremragende omdømme», og er faktisk mer populære enn IKEA, Apple og Flytoget.

Leverer varene

– Både Kavli og Tine gjør de riktige tingene, og lykkes i å overbevise det norske folk om at de kan levere varene. Produkter og tjenester er det viktigste for folk, og her scorer begge selskapene bra. Begge selskapene gjør det også godt på samfunnsansvar, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

McDonald's er årets ømdømmeklatrer. (Foto: McDonald's)

Selskapene som er målt innen mat- og drikkevarebransjen er:

• Kavli, 84,1 poeng (ny)
• TINE, 83,2 poeng (81,4 poeng i fjor)
• Vinmonopolet, 80,7 poeng (76,4 poeng i fjor)
• Orkla, 75,4 poeng (68,7 i 2015)
• Nortura, 73,9 poeng (69,2 poeng i fjor)
• McDonald´s, 64,5 poeng (55,8 poeng i fjor)
• Nestlé, 72,9 poeng (70,5 i 2015)

– McDonald´s har funnet oppskriften

McDonald´s er den virksomheten som klatrer mest på målingen. Hamburgerkjeden klatrer hele 8,7 poeng, opp fra fjorårets 55,8 poeng, men har fortsatt et svakt omdømme i Norge.

– Målingene våre viser at McDonald´s har klatret jevnt og trutt fra 2014. I 2006 lå de helt nede på 36,8 poeng, som tilsvarer et dårlig omdømme. Generelt vet vi at det viktigste for folk er hva bedriften leverer av produkter og tjenester, og selskapet har gjort store forbedringer på menyen de siste årene. McDonald´s har tydeligvis samtidig funnet oppskriften på å bedre omdømmet, sier Apeland.

– Det er svært hyggelig at det målrettede arbeidet som gjøres i McDonald’s her i Norge legges merke til. Målingen reflekterer nok i stor grad arbeidet som vi gjør innenfor områder som bærekraft, sysselsetting av unge og integrering av etniske minoriteter. Det aller viktigste omdømmearbeidet er imidlertid opplevelsen kundene får når de besøker McDonald’s-restaurantene rundt om i landet. Det at kundene får god mat og god service i hyggelige omgivelser er selve bærebjelken i å skape et godt omdømme, sier Erik Lødding, leder for kommunikasjon og myndighetskontakt i McDonald’s Norge.

Finn.no troner på omdømmetoppen

Vinneren av omdømmekåringen, uavhengig av bransje, er Finn.no som troner på topp for tredje år på rad. Finn.no får 86,4 poeng.

– Vi ser at flere selskaper klatrer oppover omdømmestigen. Nesten dobbelt så mange selskaper havner i kategorien fremragende omdømme i år sammenlignet med i fjor. Vinneroppskriften er å være tydelig over tid, finne en x-faktor som sjarmerer og oppførere seg skikkelig. Og så er det ikke til å komme bort fra at nordmenn ofte stoler mest på norske selskaper, sier Apeland.

De 10 beste totalt

Dette er de 10 beste på listen:

  1. Finn.no
  2. Hurtigruten
  3. Clas Ohlson
  4. Widerøe
  5. Komplett
  6. Kavli
  7. Tine
  8. Stormberg
  9. Kiwi
  10. IKEA

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS