Du er her

Kaster seg ut i energikampen

Et lite selskap fra Holmestrand flyr høyt i kampen mot internasjonale energidrikkgiganter som med enorme markedsbudsjetter har kuppet et norsk marked som bare i dagligvare utgjør mer enn en halv milliard kroner.
Av ct_admin
Publisert 22.12.2011 02:05

1080 Energybag har sust forbi langt mer kjente merkevarer og ligget jevnt inne på listen over de mest solgte drikkevarer i MIX.

Bare det siste året har norske dagligvarebutikker økt salget av sports- og energidrikker med nesten 40 prosent til 639 millioner kroner.

– Vi kan verken sponse Petter Northug, sende folk til USA eller rekruttere egne motorsportteam. Men i løpet av 20 år i det norske markedet og suksessene Brain Cooler og Tropical Shave Ice har vi lært noe om hvilke smaker nordmenn liker. Det var den kunnskapen vi støttet oss til da vi utviklet energidrikken 1080 Energybag, og så langt tyder alt på at vi har truffet vanvittig godt der vi ønsket å teste distribusjon, sier Lasse Andersen, ansvarlig for salg, marked og forretningsutvikling i Laguna Produkter.

Gjennom sju uker med full distribusjon i MIX-kiosker over hele landet, har 1080 Energybag sust forbi langt mer kjente merkevarer og ligget jevnt inne på listen over de mest solgte drikkevarer i MIX.


– Drikkeposer gir annen synlighet

– Energidrikk er et nyhetsdrevet segment, det betyr at nye merker stort sett er inne blant topp 20-listen over solgte drikkevarer før de forsvinner ut igjen. Hittil har det bare vært noen få, internasjonale merkevarer som har festet grepet og ligget jevnt på topp 20, men én ny aktør har nå kommet inn og etablert seg i samme sjikt: Det er 1080 Energybag, sier kategorisjef Svein Erik Alstad Evjen i Mix.

Lasse Andersen, ansvarlig for salg, marked og forretningsutvikling i Laguna Produkter.

Han tror 1080s suksess handler om at de helt særegne drikkeposene og smaken har fått troverdighet i de riktige miljøene.

– De har en annerledes forpakning som gir en helt annen synlighet i kjøleskapene. Det er jo målgruppene som bestemmer om det er kult eller ikke – og her ser det helt klart ut som de har bestemt at 1080 er kult, sier Evjen.


Omstridte sponsorat

For det er ingen tvil om at pengesterke, internasjonale aktører satser stort i Norge. Burn er en del av Coca Cola-familien, finske Battery kan kjøpes på fire kontinenter og nå prøver også Tonino Lamborghini seg med en energidrikk på det norske markedet.

Den kanskje mest kjente av dem alle; Red Bull, satser enorme summer på markedsføring, har knyttet til seg en rekke superstjerner verden over og gitt navn til fotballklubber både i USA og Østerrike. Her hjemme er de kjent for sine omstridte sponsorat av alpinstjernen Aksel Lund Svindal og langrennskongen Petter Northug.

Selv uten skistjerner eller halvnakne damer opplever Laguna Produkter stor nysgjerrighet fra dagligvare etter salgssuksessen i MIX. I tillegg til smak, fremhever Lasse Andersen designet med drikkepose med skrukork som viktige årsaker til populariteten.


Praktisk med pose

– Andre energidrikker kommer enten i bokser der du må drikke opp alt på en gang, eller plasskrevende og i noen tilfeller knuselige flasker. Energidrikk-kjøperne er i hovedsak unge mennesker på farten, og miljøvennlige drikkeposer er både enklere og tryggere og ta med seg og tar minimalt med plass i sekken dersom du må frakte den med deg før du kommer til en søppelbøtte, sier Andersen.

1080 inneholder koffein og taurin, og har i motsetning til de fleste andre energidrikker på det norske markedet ingen kunstige søtningsmidler. Foreløpig er den lansert i to smaker: Pære/guava og Kick (Wild berries).

– 1080 er navnet på et snowboard og skateboard-triks, og hele designet retter seg mot unge mennesker som lever et aktivt friluftsliv eller assosierer seg med uorganiserte idrettsmiljøer. Og så drar vi nok nytte av den lojaliteten mange unge mennesker har til Brain Cooler, sier Lasse Andersen.


Energidrikkenes utvikling på det norske markedet

* Energikampen i norske butikk-kjøleskap begynte for alvor da Statens legemiddelverk i 2008 besluttet at energidrikker ikke lenger skulle klassifiseres som legemiddel. Vedtaket åpnet opp for salg i butikk, og godkjenningsansvaret ble overført til Mattilsynet.

* Det siste året (siste 52 uker per 6. november 2011) har norske dagligvarebutikker solgt sports- og energidrikker for nær 639 millioner kroner. Det er en omsetningsøkning på 37,6 prosent sammenlignet med tilsvarende periode for ett år siden, eller 174,5 millioner kroner.

* Målt i volum økte salget med 31,8 prosent. Energidrikker utgjorde 83,5 prosent av salget innen kategorien, mens sportsdrikker sto for de øvrige 16,5 prosentene.

* RedBull, Burn og Battery er de tre største merkene og sto samlet for 2/3 av den totale omsetningen innen kategorien sports- og energidrikker.

Kilde: Nielsen Scantrack, Dagligvare, 52 rullerende uker pr. 6.nov 2011

Pressemelding


Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

 

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 42. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her 

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"