Du er her

Jærost har fått Spesialitet-godkjenning

Jærost fra Voll Ysteri har nå fått Spesialitet-godkjenning fra KSL Matmerk. Hans Voll ved Voll Ysteri tror Spesialitet-merket vil bidra til å åpne et enda større marked for ostespesialiteten fra Jæren.  
Av ct_admin
Publisert 11.03.2008 00:55

- Det er klart at det løfter produktet en del å få et slikt kvalitetsstempel. Først og fremst så håper jeg at dette Spesialitet-merket vil åpne et større marked for Jærosten, sier Hans Voll, som er innehaver av Voll Ysteri.

Mandag 10. mars fikk han overrakt det formelle beviset for Spesialitet-godkjenningen. Spesialitet-merket blir gitt norske matprodukter som oppfyller egne kvalitets- og spesialitetskrav.

Årets ost i fjor

Siden 2002 har Hans Voll drevet med osteproduksjon i ysteriet hjemme på gården. Da var det hundre år siden det første ysteriet ble etablert i de samme lokalene. For Voll ble det naturlig å dra til Sveits og hente en ostetype som ikke ble produsert i Norge. Jærosten hører til ostegruppa Raclette, som har røttene sine i Wallisdalen sørvest i Sveits. Den Spesialitet-merkede Jærosten er en håndverksost, laget av nysilt rå melk som han melker selv etter strenge hygienekrav.

Den mellomlagrede osten lagres i fem til sju måneder, mens den vellagrede osten modnes i drøyt et år. Hans Voll var en av de første som her til lands fikk autorisasjon for produksjon av upasteurisert ost. Jærost har de siste årene mottatt flere utmerkelser og fikk i fjor hedersprisen Årets Gardsost 2007.

Tøft marked

Men veien fram til der Voll Ysteri er i dag har vært lang.

- På forhånd tenkte jeg det ville være en enkel sak å komme inn på markedet med et nisjeprodukt. Men det stemte ikke. Det var tøffere enn jeg trodde, og jeg har brukt masse tid på markedsføring, forteller Voll.

Sist høst merket Hans Voll imidlertid en endring i etterspørselen.

- Tidligere måtte jeg mase mye på butikkene, men nå ringer de selv for å bestille ny ost, sier Voll fornøyd. Rundt juletider gikk for første gang lageret hans tomt for den vellagrede Jærosten.

Voll Ysteri produserer rundt regnet 2,5 tonn Jærost i året. Målet er å komme opp i en produksjon på seks-sju tonn ost i året. Kundene er butikker som Mega, Ultra og Meny, i tillegg til restauranter og spesialbutikker i området.

 

Utvikle matmangfold            Bak Spesialitet-merkeordningen står KSL Matmerk. Merkeordningen har som mål å løfte fram spesielle norske matprodukter og nyvinninger både fra sjø og land, og skal på den måten bidra til å utvikle lokal og regional matproduksjon, og dermed også økt matmangfold.

-  Jærost er et nytt og flott bidrag til det norske matmangfoldet, sier Arne Sverre Modahl, som er Spesialitet-ansvarlig I KSL Matmerk.

I alt 126 norske matprodukter er i dag godkjent for bruk av Spesialitet-merket.