Du er her

Innlandsbåtene klare for sommersesongen

Norske innlandsbåter gjør naturen tilgjengelig for både norske og internasjonale turister, og nå investeres det mye for å gjøre båtturene enda mer attraktive for fjellvandrerne.
Av Morten Holt
Publisert 20.06.2017 12:40

Norske innlandsbåter utgjør en viktig del av norsk reiseliv, og er organisert i næringsorganisasjonen Hanen.

Lokalmat på tallerkenen på Fæmund II


På Fæmund II får du båtens eget øl, produsert av Røros Bryggeri. Du kan også bestille lokalmatfat på båten. (Foto: Morten Holt)

M/S Fæmund II frakter passasjerer langs Femunden gjennom naturskjønne omgivelser i Femundsmarka nasjonalpark. Basert på passasjerenes ønsker om lokalmat serverer de nå Rørosbrettet som er satt sammen av Røros delikatesse. Brettet består av lokale matvarer fra Røroskjøtt, Galåvolden Gård, Eggen Gardsysteri, Auma, Smaken av Røros og Rørosbakeren. I tillegg har M/S Fæmund II fått sitt eget øl, som faller i smak hos passasjerene.

– Vi er levende opptatt av lokalmat og lokale mattradisjoner, og ønsker å servere passasjerene våre sunn og velsmakende fjellmat. Vi har fått svært god respons på Rørosbrettet, og passasjerene setter stor pris på både maten og ølet, uttaler Jan Aage Røtnes, styreleder i M/S Fæmund II.

Ny båt og bookingløsning på Gjende


Gjendine på vei over Gjende. (Foto: Cathrine Dokken/Hanen)

I forkant av årets sesong i Jotunheimen nasjonalpark har Gjendebåten AS investert i overkant av 20 millioner kroner i ny båt og elektronisk bookingløsning.

– Vi har store forventninger til sommersesongen, og håper vi får en økning i passasjerantallet fra i fjor hvor vi hadde 61 000 passasjerer, uttaler Harald Rune Øvstedal, skipper og eier av Gjendebåten AS og leder av Hanens fagutvalg for innlandsbåter.

Sterk miljøprofil

Den nye bookingløsningen medfører at fjellvandrere kan kjøpe billett på forhånd, og dermed slipper å stå i lange køer på kaia. Men enda viktigere er det at man i større grad enn tidligere får oversikt over antall besøkende, og kan tilpasse antall båtturer for å redusere miljøbelastningen på Besseggen. Turistbedriftene i Jotunheimen har også ansatt en guide som skal plukke søppel i fjellet og lede uerfarne vandrere over Besseggen.

– Forrige uke avverget guiden en redningsaksjon som ville kostet staten mange tusen kroner.  Vi satser på kvalitet i alle ledd fordi vi ønsker at publikum skal ha positive assosiasjoner til destinasjonen vår, fortsetter Øvstedal.

Imponerende pågangsmot


M/S Fæmund II på vei nordover Femunden med mange fiskere og vandrere på plass. Båten har sju stoppesteder langs innsjøen på grensen mellom Hedmark og Sør-Trøndelag. (Foto: Morten Holt)

Innlandsbåtene er organisert i Hanens fagutvalg for innlandsbåter, og daglig leder i Hanen, Bernt Bucher-Johannessen, synes det er svært spennende å følge utviklingen i denne næringen som utvikler både arbeidsplasser og bærekraftige destinasjoner.


Bernt Bucher-Johannessen. (Foto: Ketil Blom/Hanen)

– Takket være innlandsbåtene blir norske fjellopplevelser mer tilgjengelige, og jeg er imponert over eiernes pågangsmot til å utvikle både produktet og opplevelsene, sier Bucher-Johannessen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her