MS Trollfjord blir til MS Maud i 2021. (Foto: Solfrid Bøe/Hurtigruten)

Hurtigruten lanserer tre nye hybridskip

Hurtigruten fortsetter satsingen på grønn teknologi. Etter omfattende oppgraderinger, vil tre av Hurtigrutens skip bli splitter nye ekspedisjonscruiseskip – med batteripakker, miljøvennlig hybridframdrift og nye navn.

Publisert
Hjørnesuite på MS Maud (MS Trollfjord). (Foto: Hurtigruten)

Skipene får navnene MS Maud (i dag MS Trollfjord), MS Otto Sverdrup (i dag MS Finnmarken) og MS Eirik Raude (i dag MS Midtnatsol).

Gamle skip med nye navn

Fra 2021 skal de seile ekspedisjonscruise langs norskekysten, året rundt til håndplukkede destinasjoner.

Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen skal seile i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile med mer kapasitet langs norskekysten enn noen gang tidligere.

Banebrytende teknologi

– Med disse nye ekspedisjonscruiseskipene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre. Skipene vil bli som nye, stedene vi utforsker er nye, og teknologien om bord er banebrytende. Derfor er det også naturlig at skipene får helt nye navn der vi viderefører arven etter våre store oppdagere, sier konsernsjef for Hurtigruten, Daniel Skjeldam.

Hvilke destinasjoner de tre skipene skal besøke langs kysten, blir klart senere i høst. Men de tre skipene som siden midten av 2000-tallet har seilt på ruten mellom Bergen og Kirkenes som MS Trollfjord, MS Finnmarken og MS Midnatsol, skal gjennom gigantiske oppgraderinger før de skal settes inn i de unike, helårlige ekspedisjonscruisene.

Får batteripakker og hybrid-drift

Hurtigruten har inngått en avtale om leveranse av batteripakke til MS Otto Sverdrup, med opsjon på samme oppgradering også på MS Maud og MS Eirik Raude. Dermed får Hurtigruten enda tre hybriddrevne skip i det som i dag regnes som verdens grønneste cruiseflåte. Skipene vil også få landstrømanlegg, slik at de kan kutte alle utslipp når de ligger til kai.

I tillegg skal alle motorene bygges om og oppgraderes til alle kjente og kommende reguleringer (Tier 3), og skipene skal også gjennom flere andre tekniske oppgraderinger.

– Satsingen på bærekraft og miljøteknologi er kjernen i alt vi gjør. Vi har et ansvar for områdene vi besøker, ikke minst langs norskekysten som nå er under press fra masseturismen, sier Skjeldam.

Område for område - slik blir skipene

Etter det som blir de største oppgraderingene i Hurtigrutens historie, vil skipene få plass til maksimalt 530 gjester. Oppgraderingen vil forvandle skipene til premium ekspedisjonscruiseskip med svært høyt komfortnivå:

Alle fellesområdene både på MS Maud, MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude skal pusses opp fra bunnen av – med nye restauranter, barer og ikke minst et høyteknologisk Hurtigruten Science Center.

I forvandlingen fra kystrute- til ekspedisjonsskip skal skipene få spesialbygd Expedition launch, startpunkt og samlingssted for ulike utflukter.

Samtlige lugarer og suiter på de tre skipene skal pusses opp med lyse, moderne materialer og større vinduer for å løfte reiseopplevelsen for gjestene. MS Maud og MS Eirik Raude får nybygde suiter med spektakulær utsikt forut på dekk 9. MS Otto Sverdrup får suiter utsikt akterut der det i dag er sauna og gym.

Alle de tre skipene får nytt wellness-område, som inkluderer lounge, behandlingsrom, treningsutstyr og sauna. Bassengområdet (MS Otto Sverdrup) og boblebad-områdene (MS Maud og MS Eirik Raude) blir også oppgradert.

Skipene vil også ha Hurtigrutens nye restaurantkonsept for den stadig voksende flåten av miljøvennlige ekspedisjonscruiseskip:

Hovedrestaurantene forvandles til Restaurant Aune. Restauranten er oppkalt etter skipshandler Tinus Aune fra Tromsø, og skal servere frokost, lunsj og middag i en sosial og uformell skandinavisk atmosfære.

Restaurant Lindstrøm - en spesialrestaurant oppkalt etter polarkokken Adolf Henrik Lindstrøm, polarheltenes foretrukne kokk på de mest kjente ekspedisjonene. Rettene vil hente inspirasjon fra tradisjonell norsk matlaging, samtidig som de får en moderne vri, både til frokost og middag. Bildet over er fra MS Maud og MS Eirik Raude.

Restaurant Fredheim, et uformelt spisested oppkalt etter den legendariske fangststasjonen på Svalbard. Bildet over er fra MS Maud og MS Eirik Raude. Skipene får også et grillsted utendørs på dekk.

De omfattende kunstsamlingene om bord på skipene blir bevart, og i stor grad videreført.

Hedrer norske utforskere med nye navn

MS Maud (nåværende MS Trollfjord) får et navn med lange tradisjoner både i og utenfor Hurtigruten. Skipet er oppkalt etter en av historiens mest kjente polarskuter, Roald Amundsens «Maud» fra 1917. Skipet hentet navnet fra Norges første dronning i moderne tid, som også ga navn til Hurtigrutens tidligere flaggskip, DS Dronning Maud fra 1925.

MS Otto Sverdrup (nåværende MS Finnmarken) er oppkalt etter en av Norges største polarhelter. Sammen med Nansen var han den første til å krysse Grønland på ski, var sentral i flere av de mest kjente ekspedisjonene i Nordområdene, og kaptein på den legendariske polarskuta Fram. Sverdrup har også sterke bånd til Hurtigruten: Mellom ekspedisjonene var han kaptein på Hurtigrutens skip.

MS Eirik Raude (nåværende MS Midnatsol) har fått navn fra en av historiens mest kjente vikinghøvdinger. Eirik Raude ble født i Rogaland, ble kjent for sitt voldsomme røde skjegg, og har fått æren ikke bare for å oppdage Grønland - men også for å ha gitt øya navnet den er kjent for i dag.

– I flere tusen år har mennesket flyttet grenser og utforsket verdens mest utilgjengelige steder. Som det største ekspedisjonscruiserederiet i verden viderefører vi arven etter våre polarhelter og andre oppdagere. Derfor er det naturlig for oss å gi våre ekspedisjonsskip navn inspirert av pionerer og ekspedisjoner som ikke bare har satt sitt preg på sin generasjon, men på historien, sier Skjeldam.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS