Du er her

Historisk Kina-avtale for Beitostølen

Så er det en realitet: Beitostølen med sine 372 fastboende, innleder samarbeid med landet som har 1,3 milliarder innbyggere. Kontrastene blir ikke mer fargerike.
Av Morten Holt
Publisert 14.11.2017 15:43


Kinaekspert Jose Chang Calle (Innovasjon Norge Innlandet), Jiang Guofeng, Bjørnar Hovi (Beitostølen Resort-eier), Tor Håvard Kolbu (sjef for Beitostølen Aktiv&Skiskole) Chang Jiacheng og Li Baoquan fra den kinesiske vinterbyen Harbin. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

– Vi er i gang og dette er veldig moro, sier direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort og Beito Aktiv-sjef Tor Håvard Kolbu samstemt, etter to innholdsrike dager med besøk på Beitostølen av tre kinesiske næringslivslederne.

– Nydelig, ren, norsk natur

De tre kinesiske lederne fra 4,6-millioner-byen Harbin; Jiang Guofeng, Chang Jiacheng og Li Baoquan, som gjestet Beitostølen sammen med Innovasjon Norges kinaekspert José Chang Calle de siste dagene, var imponert over det de så og opplevde på Beitostølen:

– For oss var dette en fantastisk opplevelse, å kunne se så nydelig og ren natur, ja, og så godt drikkevann. Beitostølen er veldig annerledes enn Kina. Her er det utvilsomt store muligheter for å bygge turisme i det kinesiske markedet. Og så følte vi oss veldig velkommen overalt på Beitostølen, noe vi kinesere alltid verdsetter, fordi vi setter gjestfrihet veldig høyt, sa de tre kineserne før de forlot fjellandsbyen med kurs hjemover.

Les også: Beitostølen satser på Kina

Deltok på reiselivsmesse i Kina


Atle Hovi (nummer to fra venstre) og Tor Håvard Kolbu på World Winter Sport Expo i Beijing. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

– Dette er et resultat av vår deltakelse på World Winter Sport Expo i Beijing tidligere i høst, et opplegg i regi av Innovasjon Norge Innlandet, der vi knyttet kontakt med et selskap som driver skiskole og også er turoperatør i den kinesiske 4,6 millioner-byen Harbin. Harbin er verdensberømt for sin satsing på nettopp snø, is og fargerike vinteropplevelser. Behovet for skiskoler og utdanning av skiinstruktører er kolossalt i Kina, fordi det offisielle Kina satser enorme ressurser opp mot vinter-OL I Beijing I 2022, og har som mål å få 300 millioner kinesere ut på ski når vinter-OL starter om fire år sier Tor Håvard Kolbu og Atle Hovi i en pressemelding.

Samarbeidet handler både om at Harbin-selskapet skal være Beitostølens offisielle turoperatør i Kina, de skal være Beitostølens ambassadører i det store kinesiske markedet, de skal lage pakker og selge turer til Beitostølen, også via andre turoperatører i Kina, som de har mål om å trekke inn etter hvert.

Les også: Kina – et enormt potensielt marked

– Være til stede på de riktige arenaene


Håvard Kolbu gjennomgår skiinstruktør-utdannelsen for de kinesiske besøkende på Beitostøen. (Foto: DestinasjonsKirurgene),

Tor Håvard Kolbu i Beitostølen Aktiv&Skiskole er en instruktør-kapasitet både i Norge og internasjonalt, sertifisert til å kjøre utdanning av skiinstruktører på høyeste nivå.

Her ligger det både an til at kinesiske instruktørgrupper kommer til Norge i april for å kurses på Beitostølen, samt at Beito Aktiv vil kjøre kurs og utdanning i Kina, både i Harbin og på andre vintersportdestinasjoner.

– I avtalen blir Harbin-selskapet Beito Aktivs offisielle partner i Kina, så det er klart at her ligger det store muligheter for oss. Kina er i startgropa, og skal bygge opp mange nye vintersportdestinasjoner, og det er et enormt behov for å kunne utdanne skiinstruktører. At vi får denne muligheten nå er bare helt fantastisk, og det er et resultat av at vi drar ut i verden og er til stede på disse viktige arenaene. Nå reiser vi til Harbin like over nyttår, for det første arbeidsmøtet på kinesisk jord, sier Kolbu.

De rette kontaktene


Bjørn B Jacobsen, Atle Hovi og Tor Håvard Kolbu. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene, som også deltok på vintersportmessen i Beijing tidligere i høst, har dialogen med Gerhard Heiberg, Norges Idrettsforbund og regjeringen, som alle er sentrale i arbeidet med å etablere samarbeidsprosjekter mellom Kina og Norge.

– Heiberg er begeistret på våre vegne, og mener at både Beitostølen og Lillehammer har all verdens muligheter til å lykkes i Kina. Det er et privilegium for oss at vi kan spille ball med mannen som var en av de sterkeste motorene bak at Kina fikk vinter-OL til Beijing, og naturlig nok har en meget sterk posisjon blant de kinesiske lederne. I denne type nybrottsarbeid, ikke bare mot et helt nytt og fremmed marked så langt bort, men også et marked med store kulturforskjeller, er det gull verd for oss å kunne bruke Gerhard Heibergs kunnskap og posisjon, sier Bjørn B Jacobsen.

Viktig for Oppland

– Oppland fylkeskommune har jobbet strategisk med å knytte sterkere relasjoner til Kina, og det er spennende med de mulighetene som nå åpner seg for næringslivet i vår region. Jeg vil berømme aktørene på Beitostølen for deres offensive innsats. Dette kan styrke vårt reiseliv på en måte vi i dag ikke ser konturene av. Jeg ser fram til å følge arbeidet videre, sier fylkesordfører Even Aleksander Hagen.

– Det er flott at Beitostølen nå viser stort engasjement med å konkretisere mulighetene som ligger i et samarbeid med kinesiske aktører innenfor vintersport og reiseliv. Vi er sikre på at målrettet innsats vil resultere i lønnsom næringsutvikling i årene som kommer. Vi fra vår side er glade for å kunne bidra med markedskompetanse og tilrettelegging, sier Christian Hedløw Engh, Innovasjon Norge Innlandet.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her