Du er her

Hete cubanske netter i Tønsberg

Utestedene The Sense og Foynhagen i Tønsberg og Pernod Ricard går sammen om et nytt konsept i sommer – Hot Cuban Nights.
Av Redaksjonen
Publisert 18.06.2018 17:29

The Sense og Foynhagen er Norges største utested med fast skjenkebevilling i juli. Nå ønsker dekoransvarlig i FocusPro, Camilla Sagen, og daglig leder i The Sense/Foynhagen, Fredrik Sandin, enda flere gjester velkommen til bryggekanten i vestfoldbyen.



Torsdag 28. juni er det nemlig premiere på det nye konseptet som har fått navnet Hot Cuban Nights. Sandin og Sagen lover cubansk musikk, atmosfære og menyer hver torsdag kveld fram til begynnelsen av august.

Bygger bro

Cuba har, etter revolusjonen på 1950-tallet, vært et strengt regime hvor tiden syntes å stå stille. De siste årene har øya imidlertid åpnet seg for omverdenen og befinner seg i dag i en brytningstid.

– Noen av dagens mest innflytelsesrike unge kunstnere er cubanske. Vi har laget et konsept hvor vi flørter med det tradisjonelle og moderne. Ja, vi forsøker å bygge en bro mellom det gamle og nye Cuba. Spennende og nyskapende DJ’er, artister og kunstnere skal prege torsdagskveldene hos oss. Rammen rundt det hele blir som en stor og pulserende cubansk gatefest, forteller de to.

Torsdagsprogrammet på The Sense og Foynhagen i sommer begynner med arrangement av ulike slag tidligere på kvelden. På åpningen 28. juni vises VM-kampen mellom England og Belgia på storskjerm, før utestedene og personalet kler seg i cubansk drakt.

De påfølgende torsdagene skal artister som Bo Kaspers Orkester, Susanne Sundfør, Dance with a Stranger og Lars Winnerbäck opptre, før Cuba og Havana igjen inntar bryggekanten i Tønsberg.

– Stemningen er magisk


– The Sense og Foynhagen er et fantastisk sted for våre produkter. Stemningen er magisk, og friske romdrinker fra Cuba passer som hånd i hanske på slike arrangement, sier merkevaresjef Tina Stangnes. (Foto: Pernod Ricard Norway)

Rom-merket Havana Club vil spille en hovedrolle på drikkemenyen, det samme vil klassiskere som Mojito og forskjellige typer Daiquiri.

– The Sense og Foynhagen er et utmerket sted for våre produkter. Stemningen er magisk, og friske romdrinker fra Cuba passer som hånd i hanske på slike arrangement, sier merkevaresjef Tina Stangnes.

Hun fremholder at Havana Club samarbeider med flere kunder om arrangementer, men at man aldri har gjort dette konseptet tidligere og heller ikke i en så stor målestokk.

– Vi gleder oss stort, og tror Hot Cuban Nights vil bli tatt vel imot av gjestene. The Sense og Foynhagen vet hva de driver med. De er utrolig flinke til å lage unike opplevelser og god stemning på sine arrangement, sier Stangnes.

Hun opplyser at salget av Havana Club øker i sommermånedene, da den cubanske romen er hovedingrediens i mange friske og leskende sommerdrinker.

– Vi erstatter nå dessuten Havana Club Anejo Blanco med Havana Club 3 på Vinmonopolet, sier Stangnes.

Totalopplevelse av Cuba

Det er ikke første gang at The Sense og Foynhagen går utradisjonelle veier med nye konseptkvelder. Sammen med eventbyrået FocusPro startet de opp med Tropical Tuesday sommeren 2016.

– Mange ristet på hodet. Skepsisen var stor til at man kunne trekke mange mennesker på en vanlig ukedag, minnes dekoransvarlig Camilla Sagen i FocusPro.

Ettertiden har vist at arrangementet ikke bare har falt i smak, men er blitt en stor suksess.

– Det kommer rundt 1000 gjester for å feire tropisk tirsdag i juli tidlig på kvelden. I år har vi sågar mange forhåndsbestillinger fra både bedrifter og privatpersoner, forteller Sandin.

De to tror at Hot Cuban Nights vil slå like godt an. Stadig flere nordmenn får øynene opp for cubanske rytmer og livsstil. Sagen understreker likevel at Hot Cuban Nights ikke blir noen salsaskole, men en totalopplevelse av den karibiske øya – med musikk, kultur, mat og drikke.

– Cubansk musikk er mye mer enn salsa. Ikke minst skjer det mye spennende innen rap til klassiske rytmer. Musikken appellerer nok spesielt mye til kvinner, og det er naturlig for mange å bevege seg til den, poengterer hun.

Sagen og Sandin håper mange vil finne veien til brygga i Tønsberg på torsdagskveldene i sommer.

– Vi har stor tro på Hot Cuban Nights og håper det vil slå godt an, sier de to.

Cubanske favoritter

Mojito og Daiquiri er kanskje de to mest kjente cubanske drinkene. Her er oppskrifter som virkelig smaker forfriskende i sommervarmen!

Havana3style Mojito



Ingredienser:

* 2 deler rom

* 1 del fersk limejuice

* 1 del hvitt sukker

* To stenger mynteblader

* Isbiter

* Kullsyreholdig vann

* Mynteblader til pynt

Fremgangsmåte: Miks rom, sukker og limejuice. Rør inn mynteblader. Fyll glasset med is, og fyll opp med kullsyreholdig vann. Pynt med et mynteblad.

Havana3style Frozen Daiquiri



Ingredienser:

* 2 deler rom

* 1 del fersk limejuice

* 1 del hvitt sukker

* 2 deler isbiter

Fremgangsmåte: Ha rom, sukker og limejuice i en blender. Fyll opp med isbiter, og blend alle ingrediensene. Serveres i et klassisk cocktailglass.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Faktaboks

The Sense/Foynhagen

The Sense og Foynhagen er Norges største utested med fast skjenkebevilling i juli.

De to stedene har til sammen plass til 1900 gjester.

En travel lørdag i juli kan det fort komme 3500-4000 gjester gjennom hele åpningstiden.

På det meste har de to utestedene rundt 120 medarbeidere i sving.

Havana Club/Pernod Ricard

Havana Club ble etablert i 1934 av familiebedriften Jose Arechabala S.A. i byen Cardenas.

Et år etter den kubanske revolusjonen i 1959, tok myndighetene over produksjonen og merkevaren.

På begynnelsen av 1970-tallet begynte den cubanske regjeringen å eksportere Havana Club, fortrinnsvis til tidligere Sovjetunionen og deler av gamle Øst-Europa.

Myndighetene karakteriserte Havana Club som en nasjonal juvel, og flyttet produksjonen til Santa Cruz del Norte i 1977.

I 1993 etablerte Pernod Ricard S.A. og Corporación Cuba Ron S.A. et felles selskap for å produsere, markedsføre og selge Havana Club på global basis.

Siden 1994 har Havana Club vært en av de viktigste merkevarene til Pernod Ricard, og er i dag blant selskapets 13 største brennevinsmerker.

Havana Club er verdens tredje største merkevare innen rom utenfor USA og er global markedsleder i segmentet for super premium rom.

Selskapet holder til i Havana, og Havana Club eksporteres i dag til mer enn 120 land.