Du er her

Har tro på en god reiselivssommer

Den norske bygdeturismen øker, og interessen for lokalmat er sterkt stigende. Aktørene har stor tro på en god sommer.
Av Morten Holt
Publisert 15.06.2016 02:24


Gjendine på vei over Gjende med Beseggen til venstre. (Foto: Cathrine Dokken)

Vel 51 prosent av bedriftene i en nylig gjennomført undersøkelse blant bygdeturisme- og gardsmattilbydere her i landet, tror at sommeren 2016 blir «litt eller mye bedre enn sommeren 2015».

Dessuten tror 40 prosent av bedriftene at sommeren blir ”omtrent som i 2015”. Samtidig er vel 73 prosent ganske eller svært optimistiske når det gjelder fremtiden for deres egen virksomhet, mens nesten 25 prosent er «midt på treet», heter det i en pressemelding fra Hanen.

Medlemsundersøkelsen viser at det er meget stor optimisme blant medlemmene i Hanen, næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge.

Forventninger


– Vi er selvsagt veldig fornøyde med tallene fra denne undersøkelsen, sier daglig leder i Hanen, Bernt Bucher Johannessen (til venstre). Til høyre nyvalgt leder i EuroGites, Jan Tjosås. (Foto: Hanen, arkiv)

– Selvsagt er vi veldig fornøyde med disse tallene, sier daglig leder i Hanen, Bernt Bucher Johannessen i en pressemelding.


Illustrasjonsfoto: Ole Jonny Trangsrud.

– Samtidig må vi huske på at en rekke av våre medlemmer har hovedsesongen på høsten og frem mot jul. Det gjelder særlig matprodusentene. Sommersesongen er imidlertid meget viktig for alle som tilbyr bygdeturisme med overnatting, servering, båttransport og aktiviteter/opplevelser. Hele 91 prosent av de som svarte, tror på en like god eller bedre sommer i år sammenlignet med i fjor. Så det blir spennende å se om de store forventningene slår til i år også, sier Bucher Johannessen.

Les også: Nordmann skal lede den europeiske bygdeturismen

Tror på bedre økonomi


Interessen for lokalmat er sterkt stigende. (Foto: Sigve Aspelund)

– Nytt i år er det at vi har sett på antall ansatte og på forventet årsresultat. Vel 69 prosent av bedriftene har 1-2 faste ansatte, mens vel 13 prosent har seks eller flere fast ansatte. Og for sommeren 2016 regner halvparten av dem som svarte at de vil ha 1-5 sesongarbeidere, og 18 prosent regner med at de vil ha seks eller flere sesongarbeidere.

– Vel 30 prosent forventer et årsresultat for 2015 på over 500 000 kroner. Vel 38 prosent forventer et årsresultat på mellom 100 000 og 500 000 kroner. Også disse tallene tyder på at det går bra for de aller fleste som er med i undersøkelsen. Og med en svarprosent på vel 51, har vi også grunn til å tro at dette gjenspeiler situasjonen for Hanens medlemmer totalt og trolig også i stor grad næringen som helhet, understreker Bucher Johannessen

Optimisme


Optimismen råder blant Hanens medlemsbedrifter, sier markeds- og mediesjef i Hanen, Ole Jonny Trangsrud. (Arkivfoto: Morten Holt)

– Optimismen er fortsatt meget stor blant bedriftene innen bygdeturisme og gardsmat her i landet, sier markeds- og mediesjef i Hanen, Ole Jonny Trangsrud.

– Vel 73 prosent av de som svarte på undersøkelsen, er «svært eller ganske optimistiske» når det gjelder fremtiden for deres egen virksomhet. Optimismen har økt jevnt de siste årene. I 2010 var vel 66 prosent i den samme kategorien. Så optimismen råder innen bygdeturisme og gardsmat her i landet, sier Ole Jonny Trangsrud.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her