Illustrasjon: Foodscape

Har «startups» nøkkelen til en bærekraftig næring?

På Foodscape vil etablerte aktører og gründerbedrifter være til stede for å vise nye og innovative produkter og løsninger.

Publisert

– På Foodscape vil sterke merkevarenavn sammen med små og innovative Startups presentere sine løsninger for hvordan maten vi produserer, tilbereder og serverer, kan bli mer bærekraftig. Gründerselskapene vil vise kjempespennende produkter og løsninger på hvordan nye produkter kan gi sunnere løsninger og redusere miljøavtrykk, sier prosjektleder for Foodscape ved Norges Varemesse, Torill Engelberg.

Hjelp til å forstå hvordan bærekraft kan gi nye muligheter

– Jeg tror at de besøkende på Foodscape vil få aha-opplevelser, og det uansett om de jobber i produksjons-, serverings- eller dagligvarebransjen, sier Brita Staal i Pure Consulting, et konsulentselskap som har spisskompetanse innen bærekraft og er rådgiver for fagseminaret om emballasje og sirkularitet samt åpningskonferansen på Foodscape.

Staal sikter ikke bare til det faglige programmet på Foodscape 10. og 11. oktober, men også til hva som vil skje blant utstillerne.

Staal sier at disse gründermøtene, sammen med fagprogrammet og utstillingen, vil gi nyttig hjelp til å forstå hvilke muligheter som fins for å bli mer bærekraftig – og hvordan det kan gi bedre lønnsomhet og økt konkurransekraft.

– Produsenter, grossister, kantineleverandører, bensinstasjoner. Ja, alle som jobber med mat og drikke, har muligheter til å gjøre driften mer bærekraftig. Men det krever kunnskap og nytenking – hvor litt kreativitet kan gi store konkurransefordeler, sier hun.

Hun mener at Foodscape vil bidra til:

* Økt forståelse av hvilke nye muligheter det er for å jobbe med bærekraft.

* Kunnskap om hvordan man kan utnytte mulighetsrommet innenfor bærekraft.

* Innsikt i hvilke løsninger som fins og hvilke aktører man kan samarbeide med.

Vil sette insekter på menyen

Forskere har lenge konkludert med at vi mennesker bør spise mer insekter. På Urbanmat sin stand på Foodscape, vil de besøkende kunne finne ut hvordan dette faktisk smaker.

Selskapet driver oppdrett og foredling av insekter, og har i dag rundt én million sirisser i oppdrettsanlegget på Toten.

– Vi vil ta med alle våre produkter, som sirissjokoladen Buggy, stekte sirisser og sirissmel. Det sistnevnte kan blant annet brukes i brød og knekkebrød, forteller Thomas Rognstad, som driver selskapet sammen med kona Waranyuta.

– Folk kommer til å bli overrasket når de besøker oss. For produktene våre både smaker og lukter godt. Når de kjenner lukten av sirissmelet, kommer de til å tenke at dette er noe de kan bruke, sier han.

– Hvorfor er dette mer bærekraftig?

– Det handler om både miljø og folkehelse. Oppdrett av sirisser krever 1/32-del så mye vann og 1/12-del så mye fôr per kilo spiselig kjøtt som en ku. Det er altså ressursvennlig. I tillegg er det sunt. De inneholder mye jern, kalsium, omega-fettsyrer og vitamin B12, i tillegg til at de består av over 60 prosent protein og svært lite karbohydrater, svarer han.

– Hvem kan bruke det?

– Vi lager allerede sjokolade, og smoothier og flere sjokoladebarer kommer nok etterhvert. I Finland har Fazer også begynt å bruke sirissmel i brød, så vi håper at aktører i den norske bakerinæringen vil følge etter, svarer Thomas Rognstad.

Tang på menyen

En annen matvare som går igjen i visjonene om fremtidens mat, er tang og tare – en ressurs som er både rik på næring, og mineraler, og bærekraftig å høste og servere.

Men hvordan bruker man det, og til hva?

Det vil The Northern Company demonstrere på sin stand på Foodscape. Der vil det Oslo- og Træna-baserte selskapet tilby smaksprøver og svare på alle spørsmål de besøkende måtte ha om hvordan man bruker havets største spiselige råvare.

Les også: Årets femte Horeca-magasin på vei til abonnentene

Mange bruksområder for tang

Ifølge gründer Zoe Christiansen er bruksområdene mange.

– Vi mener at tang er litt som løk. Du kan ha det i alle slags retter, sier hun.

Hun tror at både kantineansvarlige og hotell- og restaurantkokker vil kunne få en overraskelse.

– Tang er både lekkert og godt. Vi bruker store ressurser på å utvikle spennende og gode retter. Derfor er det viktig for oss at de besøkende kan få smake på mulighetene tang og tare gir på kjøkkenet.

– Gründermiljøene kan være innovatører og «gamechangere» i bransjen. På Foodscape vil du møte flere spennende startups-bedrifter, som kan være en ny nøkkel inn til en bærekraftig utvikling også for din virksomhet, sier Engelberg i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS