Du er her

Hansa konkurrerer om helsebevisste øldrikkere

Lavkalorisegmentet i øl-markedet var på over 340 millioner kroner i fjor, og er i kraftig vekst. Nå øker Hansa Borg konkurransen ved å lansere nyskapningen Pilsner Lite.
Av ct_admin
Publisert 11.02.2008 12:31

Hansa Borg lanserte landets første lavkarboøl, Ultra, i 2005. Nå satser de tungt på å bli markedsleder.

- Lavkaloriøl står i dag for 5 prosent av det totale ølsalget i dagligvaremarkedet, men vi ser et potensial for at dette tredobler seg til en 20 prosents markedsandel i løpet av en toårs periode. Og jeg ser heller ikke at det stopper der. I USA foretrekker over 50 prosent lavkarboøl, uten sammenligning av nordmenn og amerikanere for øvrig, sier marketingsjef i Hansa Borg Bryggerier, Lisbeth Hope Frugård.


Færre kalorier

Denne uken lanseres Hansa Pilsner Lite, som er nærmere vanlig pils i smak og utseende enn Ultra. Det nye ølet har 30 prosent færre kalorier og 70 prosent færre karbohydrater enn Hansa Pilsner. Nå ønsker Hansa Borg å bli landets markedsleder innen lavkaloriøl.

- I fjor ble det solgt 7,4 millioner liter lavkarboøl gjennom dagligvarehandelen her i landet, det vil si en økning på 6,4 millioner liter fra 2006. Denne formidable økningen skyldes blant annet at Carlsberg lanserte både Tuborg og Ringnes Lite i Norge. Det er lite som tyder på at veksten vil avta med det første - og det sier seg selv at det nå er viktig og riktig for oss å ta en stor andel i dette segmentet, sier Frugård.


Lavkarbo - trendy for begge kjønn

Da Ultra kom på markedet i 2005, var lavkarboøl et forholdsvis nytt fenomen i Norge. Ølet ble bedre mottatt av kvinner enn menn, men den trenden har etter hvert endret seg.

- Holdninger om at lavkaloriøl er forbeholdt slankegærne kvinner, er ikke lenger å spore i markedet. Nå har også menn innsett at de kan spare inn noen ekstra kalorier på øl uten at det går utover smaken. Med Hansa Pilsner Lite skal denne følelsen forsterkes ytterligere, sier Lisbeth Hope Frugård.


Helsebevisste

En undersøkelse gjennomført av Synovate MMI høsten 2007, viser at 37 prosent av norske pilsdrikkere anser seg som potensielle storforbrukere av lavkarbo-øl, forutsatt en akseptabel smak på produktet.

- Folk er og blir opptatt av helse, og dette fokuset vil heller forsterkes enn svekkes i årene som kommer. Lettprodukter er ikke lenger feminint. Se for eksempel på lettbrusmarkedet; for en del år siden ble det sett på som nærmest litt pysete blant gutta å drikke lettbrus, men i dag eksisterer ikke lenger slike holdninger, sier Frugård.