Rørosmeieriet kommer aller best ut i horecabransjen i Sustainable Brand Index 2018. (Illustrasjonsfoto: Trond Andersen)

Gode på bærekraft

For sjette år på rad er Nordic Choice Hotels kåret til hotellbransjens beste på bærekraft gjennom Sustainable Brand Index. Hotellkonsernet inntar i år en tiendeplass av alle merkevarer i Norge. Scandic er nummer 15 og Thon Hotels nummer 21 i kåringen. Men i horecabransjen er det meieribransjen som er aller best. Rørosmeieriet og Q-meieriene kommer aller best ut, med en fjerde- og femteplass.

Publisert
Utbygging med bærekraftsprofil for Rørosmeieriet. (Foto: Trond Andersen)

– Vi møter her sterk konkurranse fra store og kjente merkevarer. Det er helt fantastisk at Rørosmeieriet kommer på en fjerdeplass når over 6000 nordmenn spørres. Jeg må si at jeg rett og slett ble litt stolt i dag, sier meieribestyrer Trond V. Lund.

– Suksessen ligger i at vi styrer etter våre verdier. Vår visjon er «Rørosmeieriet - i takt med naturen», og verdiene ekte, engasjert, kompetent, troverdig og effektiv er helt sentrale i vårt operative og strategiske arbeid. Kåringen gir i tillegg en hyggelig indikator på at vi med små budsjetter faktisk lykkes med å nå ut til forbrukerne, mener Lund.

Meieribransjen med sterke resultater

Sustainable Brand Index er Nordens største merkevareundersøkelse innen bærekraft. Undersøkelsen baserer seg på tilbakemeldinger fra mer enn 6200 norske respondenter. Dette er første gang respondentene har blitt spurt om deres kjennskap og vurdering av Rørosmeieriet.

NSB vant kåringen i år. Topp ti tyder på at norske forbrukere har fokus på miljøvennlig persontransport, men viser også at norsk meieribransje generelt scorer svært høyt. Bak Rørosmeieriet klatrer Q-meieriene til en femteplass, mens Tine også vurderes høyt, til niendeplass. Tine vant for øvrig i fjor.

Cathrine Dehli, direktør for bærekraft i Nordic Choice Hotels. (Foto: Nordic Choice Hotels)

Nordic Choice best i hotellbransjen

– Vi er stolte over å oppnå en slik plassering, spesielt fordi det viser at våre gjester legger merke til det vi gjør på bærekraft når de besøker oss. Det er flott at det er en uavhengig aktør som Sustainable Brand Index, som måler kjennskapen til det arbeidet vi gjør hver dag på våre hotell. Rapporten inspirerer oss til stadig å ta nye grep for å bli enda mer miljøvennlige, sier direktør for bærekraft i Nordic Choice Hotels, Cathrine Dehli, i en pressemelding. Nordic Choice Hotels er hotellbransjens beste med en tiendeplass.

Se de beste lengre ned i saken

Sov med god samvittighet

Nordic Choice Hotels har vært bransjens beste på bærekraft i samtlige år undersøkelsen er blitt gjort. Hotellkonsernet har et eget program for samfunnsansvar kalt «WeCare», og «Yes, WeCare» var tema for årets interne konferanse i januar.

– Dette er en av de viktigere kåringene. Hensyn til miljøet må komme først i alt vi gjør, ikke bare vi i hotellbransjen, men ellers i samfunnet også. Vi lever i en tid hvor våre avgjørelser bestemmer om vi har en levelig verden å overlate til våre etterkommere. Derfor jobber vi i Nordic Choice Hotels kontinuerlig for fortsatt å tilby Nordens mest bærekraftige hotellovernattinger, og vi er takknemlige for at våre gjester setter pris på og ønsker å sove med god samvittighet på våre hotell, sier administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth.

Lover flere miljøtiltak

Hotellkonsernet har gjennomført en rekke bærekraftstiltak gjennom årene. Spesielt reduksjon av vann-, kjemikalie- og energiforbruk, reduksjon av matsvinn og bærekraftige leverandørkjeder er i fokus. Gjennom ISO 14001-sertifiseringen har man innført verdens mest anerkjente standard for miljøstyring.

– Flere og flere av våre gjester setter hensynet til miljøet høyt i valg av hotell. Vi skal fortsette å tilby dem de beste gjesteopplevelsene, og de skal være så grønne som mulig. Vi merker at vårt fokus på bærekraft engasjerer både gjester og ansatte, som hver dag kommer med gode innspill om forbedringsområder. Disse fører til flere tiltak som vi vil lansere utover året, sier Dehli.

I fjor ble det innført «Sweet Dreams Stay» på samtlige hoteller. Gjester som bor mer enn ett døgn, kan velge bort romvask mot at hotellkonsernet donerer til UNICEF istedenfor. Etter det første halvåret med kampanjen var over 1,5 millioner kroner donert og 1,7 millioner liter vann spart på grunn av tiltaket.

Dette er topplista

Aller best i kåringen ble NSB, foran Flytoget og Stormberg.

Dette er topplista. Vi har plukket ut de som har tilknytning mot horecabransjen blant de 30 beste. Både Scandic og Thon Hotels er inne blant de 30 beste. det er også mange av underselskapene i Nordic Choice Hotels (Clarion, Quality, Comfort).

1) NSB

2) Flytoget

3) Stormberg

4) Rørosmeieriet

5) Q-Meieriene

6) KIwi

7) Tesla

8) Ikea

9) Tine

10) Nordic Choice Hotels

14) Bama

15) Scandic Hotels

17) Clarion Collection Hotels

18) Comfort Hotels

19) Hurtigruten

21) Thon Hotels

22) Quality Hotels

26) Lofoten

27) Clarion Hotels

28) Gilde

29) Kavli

Se hele lista over de 225 beste i Norge her

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index er en årlig undersøkelse av forbrukernes inntrykk av hvor bærekraftig ulike merkevarer er.

Undersøkelsen startet i 2011, og gjennomføres i dag i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland og Litauen gjennom intervjuer med 35 000 privatpersoner.

 

Powered by Labrador CMS