Kathrine Skjelvan har utviklet Norges største allergimatblogg Glutenogmelkefri.com. Nå tilbyr hun kurs for reiselivsbedrifter. (Foto: Privat)

Gode allergivennlige matopplevelser

Kathrine Skjelvan har de siste 12 årene jobbet med reiseliv og destinasjonsutvikling, samtidig som hun har utviklet Norges største allergimatblogg Glutenogmelkefri.com. Nå har hun kombinert sin kunnskap i et kurs som setter søkelyset på gode allergivennlige matopplevelser.

Publisert

– Poenget er ikke å lære kokker og lage mat, men på å skape gode opplevelser for alle involverte, sier Skjelvan, og påpeker: – Hvordan man møter gjesten, hvordan diettbehov blir kommunisert, og hvordan disse blir håndtert i organisasjonen er tema jeg jobber mye med i kursene mine.

Kathrine Skjelvan jobber også med reiseliv og destinasjonsutvikling. (Foto: Privat)

Brysomme gjester?

Det er ikke tvil om at mange synes det er utfordrende å ha gjester med diettbehov. Hun har mangeårig kunnskap både som vertskap og allergisk gjest, noe som gjør at hun evner å se problemstillingen fra begge sider.

Med bakgrunn i egne erfaringer vil Skjelvan dele kunnskap, strategier, egne erfaringer og historier som sammen gir god innsikt i den allergiske gjestens ønsker og behov.

– Når vi vet at så mange som 25 % av befolkningen oppgir å ha en matintoleranse eller annet medisinsk diettbehov, er det en stor kundegruppe som fortjener gode matopplevelser, forteller Kathrine Skjelvan. (Foto: Privat)

– Bakgrunnen for kurset er, i tillegg til egne erfaringer, en undersøkelse jeg gjorde blant mine 20 000 følgere på Facebook, som viser at over 60 % av de med allergi/intoleranse i familien ville reist mer på ferie om det hadde opplevdes som trygt å spise ute. I den samme undersøkelsen oppgir også over 80 % at de har blitt syke av å spise på restaurant, forteller hun engasjert.

Gode intensjoner

Skjelvan sier hun vet at de aller fleste spisesteder prøver så godt de kan å tilrettelegge, men dersom man selv ikke har erfaring med allergi og intoleranser, er det vanskelig å fullt ut forstå behovet de allergiske gjestene har.

– Når vi vet at så mange som 25 % av befolkningen oppgir å ha en matintoleranse eller annet medisinsk diettbehov, er det en stor kundegruppe som fortjener gode matopplevelser, forteller Kathrine Skjelvan.

– For oss var kurset til Skjelvan interessant og matnyttig – bokstavelig talt. Det har bidratt til en økt bevissthet om hvordan man møter gjester med matallergier og -intoleranser og hva man må ha spesielt søkelys på for slik tilrettelegging. Presentasjonen hennes med flere eksempler, historier og egne erfaringer, bidro til å gjøre kurset ekstra interessant og gi oss flere aha-opplevelser, sier daglig leder for Laberget leirsted, Jon Øyvind Vik-Haugen.

Hva forventer en allergisk gjest?

Et sentralt tema i kurset er den allergiske gjestens forventninger. Hva ønsker de, hvem er de og hva kan vi gjøre av tilrettelegging for å tilfredsstille deres behov uten at det går på bekostning av det øvrige tilbudet?

Kursene varierer etter kundens behov, men vi er alltid innom helt sentrale tema som:

* Hva forventer en allergisk gjest?

* Hvem er den allergiske gjesten?

* Hvordan tilrettelegge for diettbehov?

* Hvordan kommunisere

* Forventningsavklaring

* Enkelt om allergi/intoleranse

* Allergihygiene

Visit Innherred har også bestemt seg for å benytte seg av Skjelvans kompetanse om allergimat og reiseliv ved å tilby reiselivsbedrifter kurs og foredrag om allergimat for reiselivet.

Les mer på Glutenogmelkefri.com.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS