Du er her

God sesong i godt sommervær

Innehaver Jarl-Arne Pedersen tok over et forholdsvis nybygd aldershjem på Engeløya i Nordland. De siste fire årene har det vært hotell, i år er resultatet bedre en noen gang.
Av ct_admin
Publisert 02.11.2007 08:00

Mølleskog Aldershjem ble oppført så sent som i 1985, men allerede 15 år senere valgte kommuneledelsen i Steigen kommune å sentralisere alle aldershjemsplasser til et bygg i kommunesenteret Leinesfjord på fastlandet, en halvtimes kjøretur unna.

Dermed ble det store bygget på Engeløya stående tomt.

- I 2003 var det ikke noe skikkelig overnattingssted på Engeløya, ei øy som er mye besøkt av turister i sommersesongen. Jeg og kona Unni ønsket å få til noe på øya, og valgte å satse på hotelldrift, forteller Jarl-Arne Pedersen, som tidligere har stått for driften av gjestegården i Leinesfjord i to og et halvt år.

Bygd om

- Bygget var i bra forfatning, men det måtte selvfølgelig til en del ombygging for å tilpasse stedet for turister. 

- Rommene var i bra forfatning, og vi har stort sett ikke gjort så mye mer enn å male dem og å installere dusjkabinetter. Ellers har vi bygd om inngangspartiet, samt bar/restaurant- og resepsjonsområdet, forklarer han

Kjempesesong

Årets sesong har gått over all forventning, og Engeløystua Hotell oppnår den høyeste omsetningen siden hotellet ble startet for fire år siden. Mye av det skyldes været.

- Vi har hatt en fantastisk fin sommer med mange turister innom. Det er liten tvil om at været betyr mye for god drift her, sier Pedersen.

Overraskende nok er det nesten utelukkende nordmenn som legger seg ned på putene på Engeløya.

- Det er mange tyskere her, men de bor i bobil og telt, konkluderer innehaveren.

Guiding og konferanse

Engeløystua Hotell er et utpreget sesonghotell. Juli, juni og august står for nærmere 85 prosent av omsetningen, og Pedersen ser seg om etter andre inntektsmuligheter resten av året.

- Den siste tiden har vi et økende marked for lag og foreninger fra Nordland og Troms. Men også dette foregår mest i sommermånedene, og målet er at både dette og kurs- og konferansemarkedet kan strekke seg litt utover året. Vintermånedene er tilnærmet "døde" her oppe. Mens vi har fulle hus på sommeren kan vi oppleve tomt hotell midt på vinteren, sier Pedersen.

Les mer i den nyeste utgaven av Horeca, som nå er på vei til våre abonnenter.