Du er her

Gjør bærekraft til din konkurransekraft

Norske virksomheter vil stille strengere krav til sine leverandører om ansvarlig og bærekraftig matproduksjon. Bedrifter som ikke tar inn bærekraft i sin forretningsmodell vil derfor ganske snart stå overfor store utfordringer.
Av Redaksjonen
Publisert 15.02.2018 12:05

De største bransjeorganisasjonene innenfor mat og drikke i Norge står nå sammen med Norges Varemesse og etablerer en kompetansearena med tema; sett bærekraft på menyen. Dette for sammen å kunne ruste hele verdikjeden fra hav og jord til bord for fremtiden.

Les også: Foodscape - ny møteplass for mat - og drikkebransjen

Saken fortsetter under illustrasjonen


FNs bærekraftmål er fundamentet i Foodscape.

Foodscape arrangeres på Norges Varemesse 10. og 11. oktober 2018.

Hvordan bærekraft kan gi konkurransekraft vil være hovedtema på konferansen som arrangeres på Foodscape. Formålet med konferansen er å gi ny innsikt, bidra til kunnskapsdeling og inspirasjon, samt legge til rette for at nye samarbeidsformer etableres. Konferansen vil sette lys på hvordan bedrifter bør ha et aktivt forhold til både samfunn og miljø i alt de gjør - alt for å skape lønnsomhet og verdiskapning på en bærekraftig måte.

Pure Consulting er med på laget


– Foodscape er en spennende arena, mener gründeren for Pure Consulting, Trine Lise Hattestad Bratsberg.

For å identifisere best case - både nasjonalt og internasjonalt, vise trender og presentere nye verktøy, er konsulentfirmaet Pure Consulting med på laget. De har spisskompetanse innen bærekraft og har jobbet for å gjøre næringslivet og det offentlige bærekraftig og lønnsomt siden 2010; lenge før FNs bærekraftmål ble vedtatt av alle verdens ledere.

– Foodscape er en veldig spennende ny arena, som vi er glad for å ta del i. For oss handler dette om å bidra til en bedre forståelse, både i privat og offentlig sektor, av at bærekraftig forretning ikke er en motsetning til lønnsomhet, men snarere tvert imot at bærekraft er konkurransekraft, sier Stine Lise Hattestad Bratsberg, som er gründer av Pure Consulting.

– Poenget er at bærekraft ikke bare er et ord man smykker seg med. På konferansen som arrangeres på Foodscape er vår målsetning at deltakerne både kan dele, oppleve og ikke minst få både små og store praktiske tips og råd med seg hjem, sier Hattestad Bratsberg, og treffer blink på det Foodscape håper å oppnå.

En nasjonal kompetansearena


Foodscape arrangeres på Norges Varemesse 10. og 11. oktober 2018. (Foto: Morten Holt).

– Foodscape er en nasjonal arena for hele verdikjeden, fra hav og jord til bord. Sunn og god mat er i dag et ufravikelig krav for både forbrukere og myndigheter. Maten vi kjøper og spiser skal være god for kroppen, god for miljøet, aller helst norskprodusert og helt klart god på smak. Foodscape skal fremme både kompetanse og ansvarlighet, og synliggjøre både produkter og løsninger som leder utviklingen videre og gir spire til lønnsomme idéer for fremtiden, sier Torill Engelberg, som er prosjektleder for Foodscape, i en pressemelding.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

 

 

Faktaboks

Foodscape – sett bærekraft på menyen

* Arrangeres på Norges Varemesse i Lillestrøm 10. og 11. oktober 2018

* En møteplass og kompetansearena knyttet til utvikling av og løsninger for bærekraftig og sunnere mat og drikke for hele verdikjeden - fra hav og jord til bord.

* Konferanse som setter bærekraft på menyen.

* Foodscape er en utstilling som vil vise sunnere, fremtidsrettet mat og drikke, teknologi og bærekraftige løsninger innen emballasje, oppbevaring, distribusjon og avfallshåndtering.

* Bransjeorganisasjonene som samler seg bak Foodscape er NHO Mat & Drikke, NHO Reiseliv, Kost- & Ernæringsforbundet, Bransjeforening for Storkjøkkenleverandører i Norge (BFSN), DebioInfo, Norges Frukt- og Grønsakgrossisters forbund, Sjømat Norge, Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Matvett.

Les mer på Foodscape.no