– Vi spurte kundene om hvilken flaskestørrelse vi burde velge. Svarene spriket kraftig. Folk ville ha Fjording i alle mulige varianter, så vi måtte bare ta et valg, og magefølelsen sa at 20 centiliter ville bli en god løsning, sier daglig leder og Fjording-gründer Øyvind Løkliing.
Det går nok en stund før flaskene er tilgjengelig på Vinmonopolet, men Løkling regner med at polene på Nord-Vestlandet er først ute.
Les også: Takeoff med Fjording
Bedre kjennskap over hele Norge
– Responsen i lokalmarkedet har vært fantastisk så langt, sier Løkling, men fortsetter.
– Nå håper vi at småflaskene kan bane vei for enda større kjennskap til Fjording over hele Norge. Tanken bak mindre flaskestørrelse har vært å redusere barrieren for å gi vår kremlikør en sjanse.
Det er nå ett år siden Fjording kom i hyllene hos Vinmonopolet, og Løkling melder om mange gode tilbakemeldinger på Norges første kremlikør.
– Vi ser at det tar tid å etablere seg som merkevare og at innsalg både til hotell-/restaurant, Vinmonopolet (spesielt de store butikkene), og mot taxfree ofte er seige prosesser. Men vi har god tid og framtiden ser lys ut, sier Løkling.
Les også: Den norske kremlikøren Fjording er blant verdens beste
Ny kork på originalflaskene
Samtidig med at småflaskene lanseres, avslører Løkling en annen nyhet.
– Vi har introdusert en ny korkløsning på originalflaske-produksjon. Det dreier seg om en kork som har helletut inkludert. På denne måten reduserer vi sjansene for søl langs ytterveggen på flasken. Med karamellinnhold er det klart at Fjording helst bør prøve å unngå dette. Slike helletuter veit vi er vanlig på for eksempel olivenoljeflasker, men vi har til gode å se dette på brennevinsprodukter Så her pløyer vi litt ny mark! sier han.